Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is er een verschil / zijn er verschillen tussen het ego en de persoonlijkheid? Zo ja, welke?

Toegevoegd na 6 dagen:
Bedankt iedereen voor de antwoorden en reacties.
Vond het heeeeel moeilijk om een "beste" antwoord te bepalen.
Heb voor Kristal gekozen, omdat jouw antwoord gevoelsmatig het dichtst bij mijn eigen ideeën ligt. Maar mijn ideeën zijn ook door de anderen "beïnvloed" ;-)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Psyche
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Ha Wen, mooie vraag weer :-))

Volgens mij hebben wij, zolang we hier op aarde leven, een Ego nodig, of met een ander woord een Ik-bewustzijn.
Maar vooral voor spirituele mensen klinkt het woord Ego meestal niet erg positief in de oren.
Waarschijnlijk komt dat doordat men het begrip Ego nogal eens verwart met een karaktertrek die vaak samengaat met het Ego: namelijk egoïsme.
Maar egoïsme is niet synoniem aan Ego. Het kan er dus deel van uitmaken, maar dat hoeft niet persé zo te zijn.
Door het Ego zijn we juist in staat om te manifesteren wie wij in wezen zijn. Wij kunnen door ons Ego zien welke karaktereigenschappen wij hebben en zien waar wij onszelf kunnen bijschaven. Je Ego is dus eigenlijk een heel nuttig werktuig maar niet hetgeen wij zijn.

Je persoonlijkheid bestaat uit je karakter en eigenschappen.
Dus dat is echt iets anders als het Ego zoals je hierboven kan lezen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Je persoonlijkheid zegt iets over wie je vent en je ego over hoe je je gedraagt en hoe anderen je zien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik denk dat ego een aanwijzing KAN zijn naar buiten. ben je onzeker (je persoonlijkheid) kan je een naar buiten doe alles overschreeuwen (je ego)

een ego zegt m.i. veel over een persoonlijkheid, maar dan juist niet het ego wat sommigen willen profileren ;-)

het zegt veel over hoe je jezelf ziet, over hoe tevreden je hiermee bent (eigenwaarde) en hoe je wil dat anderen het kunnen zien (b.v. door je onzekerheid te overschreeuwen)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je ego is een regenererende illusie, je persoonlijkheid is een groeiende manifestatie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing