Hoe krijg ik mijn zoon zover dat hij hulpverlening accepteert?
Mijn zoon (9 jaar) heeft McDD. Hij heeft dramatherapie en cognitieve gedragstherapie gehad die beide na een aantal sessies zijn gesopt, omdat mijn zoon niet meewerkte. Nu heeft hij een depressie en is gestart met Risperdal. Om de behandeling van de depressie te optimaliseren krijgt hij straks ook speltherapie.
Probleem is echter dat als het maar enigszins naar hulpverlening riekt, hij vrijwel direct een muur optrekt en weigert mee te doen.
Hij is bovengemiddeld begaafd en heeft daarom zeer snel door wanneer het een vorm van hulpverlening is.
Toegevoegd na 2 uur:
sessies zijn gestopt en niet gesopt, natuurlijk
Toegevoegd na 1 dag:
DANK dat jullie allen zo meeleven en meedenken! Dat doet me zeer goed! Soms lijkt het of je alles alleen moet doen(natuurlijk wel samen met mijn man), maar dan is het goed om te lezen dat jullie, die ik niet ken, ook meeleven en meedenken.
Veel sterkte toegewenst!
sommige dingen klinken als een simpele afkorting maar hebben een maga impact op een kind (en wel op alle facetten in het leven) en daardoor ook op een ouder. ouders maken niet zomaar een keus door die de weg van de minste weerstand te kiezen (medicatie)
er is al een hele weg aan vooraf gegaan en dan NOG hoeft het de voorkeur van de ouders zelf niet te hebben.
het is een noodgreep, een keuze uit de minst slechte opties. het moet leefbaar zijn in eerste instantie, en daar kleven voors én tegens aanvast. bovendien moeten ook ouders moeten maar zien dat ze het emotioneel kunnen bolwerken. dus met een pilletje zijn dingen nog LANGGGGGG niet opgelost en weten ze wel dat dit niet gezond is. sorry, maar dit moest even van mijn hart.....soms zijn dingen niet zo simpel als ze lijken, en ligt een oplossing niet voor de hand. ;-)
je roeit met de riemen die je hebt, en maakt een keuze die op dat moment het beste (minst schadelijke is) oh, dit was totaal NIET de opzet van mijn reactie.... sommigen snappen niet dat medicatie een opstapje of ondersteuning kan zijn om het beter op de rit te kunnen krijgen door even de rust te creeren die hiervoor nodig is. uit je verhaal blijkt (wederom) dat het gewoon zwaar is als ouder. het blijft continu omgaan 'met' hoe je het ook went of keert. ook hier vergissen buitenstaanders zich in. (ze hebben er toch een pilletje voor? in feite is het dus nooit goed volgens anderen) en de medemensen.... daar moet je gewoon sch#t aan (leren) hebben, ook al blijven opmerkingen nu en dan kwetsend. puur onbegrip, en je hebt helemaal gelijk.... ze WETEN niet wat het is als je als ouder hiermee te maken hebt, ze weten niet wat het is om hiermee om te gaan, ze weten niet welke impact het heeft op het hele gezin.... goed te horen dat ze het nu zonder doet, maar het blijft hoe dan ook heftig. ik hoop dat je het zelf ook nog kan blijven bolwerken, want dit vergeet men ook vaak voor het gemak.... moeders kunnen die kar wel trekken want het doet ze niets (nou.... NIET dus, het doet een moeder WEL wat) :)) ik heb heel veel respect voor de wegen die je inmiddels al bewandeld hebt. het staat er als een paar woorden, maar het heeft heel veel meer voeten in aarde. dus petje AF hoor.
Speltherapie word juist vaak ingezet als er veel verzet is op andere therapieën.
Ik denk dat iedere ouder met een kind die iets mankeert een haat/liefde verhouding heeft met de medicatie en/of de hulpverlening. Voor ons en ons kind is zonder medicatie geen optie, evenals trouwens een uithuisplaatsing (ik die altijd riep dat nooit.....). Het moest toch en het is beter zo, al zou je wensen dat het anders kon.
Alleen mensen die te maken hebben met ASS kunnen zich inleven hoe moeilijk het is.
geen dank hoor!!! elke ouder die een kind heeft met een labeltje en volgens anderen niet 'normaal' is stuit op onbegrip, afkeuring etc. in de bres springenen en in verweer gaan vind ik persoonlijk een hele logische reactie. jij weet het beste wat mogelijk is voor jezelf, het gezin en je dochter. en DAT is wat telt, DAT is het uitgangspunt waaraan je je vasthoudt bij het maken voor keuzes. en wat een ander denkt, doet, zegt, verwacht.....
f#ck it. ze weten niet dat ze kwetsen hiermee, ze missen een stukje 'know how' en soms ook een groooot stuk empathie. ik neem mijn petje af hoor, en heb er enorm veel respect voor dat je het voor elkaar kan knokken op deze manier, en je ondertussen ook nog even moet weren tegen de buitenwereld met de goedebedoelde maar betweterige kwetsende opmerkingen. als het zoals het nu gaat haalbaar is voor jou, je dochter en je gezin, dan is DAT normaal. wat een ander ook kan roepen...... ;-))
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.