Hoe ga je op een gezonde manier om met kwetsen/gekwetst worden?
En dan bedoel ik niet iemand moedwillig kwetsen. Ik bedoel het gegeven dat je door sommige dingen te zeggen of te doen iemand pijn kan doen. Dit hoort bij het leven, maar hoe ga je hier op een gezonde manier mee om?
Mijn manier gaat, in het kort, als volgt:
-Als ik me gekwetst voel door iemand:
Dan probeer ik te bedenken 'waarom' die persoon op die manier gehandeld heeft. Dingen die ik dan denk zijn bijvoorbeeld: hij/zij heeft zijn dag niet; iedereen zegt wel eens iets stoms; hij/zij is een vrij en uniek persoon en ik kan niet van hem/haar verwachten dat alles wat hij/zij doet in mijn straatje past; jammer voor mij maar misschien wel beter voor hem/haar. Enzovoort!
Ik ben dus erg goed in vergeven, al ruim voordat dingen uitgesproken zijn. Als ik me boos voel, trek ik me terug, ga ik de boel analyseren en huppetee, het goede gesprek dat ik voor ogen had om over mijn 'gekwetstheid' te praten, is niet meer nodig.
-Als iemand zich gekwetst voelt door mij, wordt diegene vaak boos en heb ik daar op mijn beurt ook weer begrip voor. Ik zeg dan: tja, was ook vervelend van me, terecht dat je boos bent!
Hierop volgt dan weer een zelfreflecterend nadenken van mezelf.
Dit is heel in het kort hoor, maar het komt erop neer dat ik meestal begripvol ben maar ditzelfde begrip niet terug krijg van de ander. Dit doe ik zelf, want heb prima mensen in mijn omgeving!
Waar maak ik de fout? Hoe kun je tegelijkertijd assertief en begripvol zijn? Hoe gaan jullie hiermee om?
Ik kijk na het lezen van jullie antwoorden weer met een frissere blik naar dit stukje van het leven, ik hoop dat ik nog eens ga leren om hier op een gezonde mee om te kunnen gaan :)
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.