Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe moet je stoppen met antidepressiva als het niet van j dokter mag?

Een vriend van mij slikt antidepressiva en wil nix liever dan er mee stoppen, maar 1 probleem het mag niet van de dokter! en toen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Psyche
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (12)

Het beste is om door te blijven slikken, sorry. Maar wat je kan voorstellen is aan de arts, om een lagere dosering in te nemen. Als je zomaar stopt kan dat namelijk ernstige gevolgen hebben

Toegevoegd na 1 minuut:
Die pillen helpen je verder te gaan, je hebt ze niet voor niets, antidepressiefa is best wel zwaar.

Toegevoegd na 3 minuten:
En als het beter met je gaat, heb je de pillen niet meer nodig en schrijft de arts ze af.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
niet doen,in dit geval dokter laten beslissen,of in ieder geval in heel goed overleg.
Zou toch oh zo'n zonde zijn als hij weer terug zou vallen in zijn depressie,wat nogal eens gebeurt bij te vroeg stoppen.
Ik wens hem veel wijsheid en sterkte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De dokter bepaalt dat niet. Je vriend is zelf degene die dat bepaalt. De dokter kan het misschien niet slim vinden maar dan nog is je vriend eigen baas over zijn eigen lichaam en welke middelen hij wel of niet slikt. Hij kan dus stoppen als hij dat wil.

Toegevoegd na 3 minuten:
Je vraagt niet of het de juiste keus is, dus daar ga ik verder niet op in, maar als hij stopt moet hij het heel langzaam afbouwen. Zeker als het toevallig om Seroxat ( paroxetine) gaat is langzaam afbouwen erg belangrijk, dan spreek je over maanden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lastig, een huisarts is eigenlijk niet geschikt om te bepalen of iemand wel of geen antidepressivasiva nodig heeft. Dat hoort een psycholoog of psychiater te doen waarmee of gesproken word over de redenen dat men antidepressiva slikt. Toch lijkt het me in deze niet verstandig om zo te stoppen. Dat mag trouwens ook niet van de een op de andere dag maar dat dient afgebouwd te worden onder begeleiding. Persoonlijk zou ik een doorverwijzing vragen voor een psycholoog of psychiater en daar een aantal gesprekken mee te voeren waarin jouw vriend ook kan aangeven dat hij van de AD af wil. Deze kan dan inschatten wat het beste traject is. Maar zo zelf doen lijkt me niet verstandig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij het voorschrijven van anti-depressiva hoeft het eerste medicijn niet altijd het juiste te zijn. Artsen moeten vaak zoeken welk middel bij de patiënt past.

Als jouw vriend twijfels heeft over de juistheid van het voorgeschreven medicijn, als de bijkomende klachten zijn uithoudingsvermogen te boven gaan, moet hij contact opnemen met de arts die hem in behandeling heeft. Hij moet zijn bezwaren kenbaar maken. In gezamenlijk overleg kan dan een vervolgtraject worden besproken.

Natuurlijk ben je baas over je eigen lijf en kan niemand je dwingen om iets te slikken wat je niet wilt. Een goede arts zal je bezwaren aanhoren en je raad geven. Hij kan je ook vertellen wat er gebeurt als je ter plekke met deze pillen ophoudt, maar ook kan hij in onderling overleg besluiten iets anders te geven omdat dit niet het juiste is.

Het is in ieder geval niet verstandig om zelf te stoppen zonder daar de arts van in kennis te stellen.
13 jaar geleden
Ieder mens is baas over en verantwoordelijk voor zijn eigen lichaam en niemand mag hem dwingen bepaalde medicijnen te nemen als hij dat zelf niet wil.
Als hij het op eigen houtje gaat doen moet hij een goed afbouwplan maken. Hij kan bij forumsites voor depressieve mensen vragen of iemand die het betreffende medicijn in dezelfde dosering slikte en ermee gestopt is hem wil vertellen wat zijn/haar door een arts voorgeschreven afbouwschema is geweest. Als hij daar geen bevredigend antwoord op krijgt moet hij z'n eigen schema maken en heel langzaam verminderen. Dus niet hup na 3 dagen een tablet minder, maar na 14 dagen of een maand. Ik heb het iemand op eigen houtje zien doen en die nam daar een maand of 4 voor (meen ik me te herinneren). Die heeft daarna nooit meer antidepressiva hoeven te slikken. Een half jaar lijkt mij een nog betere termijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel goed dat hij wil stoppen!!
Het is toch alleen maar troep.

Hij zou het heel langzaam moeten afbouwen. Ga zeker van een paar maanden.
Hou wel goed in de gaten hou hij zich voelt. Mocht hij zich slechter gaan voelen moet hij misschien nog langzamer afbouwen en tijdelijk de dosis even verhogen naar de vorige dosering.
Mocht hij helemaal er van afzijn en heeft toch behoefde aan een beetje ondersteuning, kan een kopje st janskruid thee helpen.
Dit is een natuurlijke variant van anti depressiva. En stukke minder aggressief.

Sterkte
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom mag hij het niet van zijn dokter?

Het hangt van het soort af of je gelijk kunt stoppen of niet.

bij bijvoorbeeld prozac is afbouwen noodzakelijk.

Ritalin of Lexapro bijvoorbeeld weer niet

Hij is baas echter over zijn eigen lichaam dus als hij ermee wilt stoppen houdt in feite niemand hem tegen.

Uit mijn eigen ervaring zeg ik dat een dokter niet altijd gelijk heeft. Dokters die achteraf ongelijk hadden hebben aan verschillende mensen het leven gekost in mijn leven, waaronder mijn moeder.

Ik sluit echter niet uit dát deze arts van jouw vriend ongelijk heeft.

Heeft je vriend bijvoorbeeld psychoses, en medicijnen om dat te onderdrukken, dan kan hij beter wél in overleg met de arts gaan en eventueel over op een ander medicijn. Tai Chi oefeningen kunnen psychoses verminderen en uiteindelijk genezen. In combi met medicatie, zou hij dat dan kunnen gaan doen. Hij merkt dan gevoelsmatig het juiste moment om te gaan stoppen...

Bij psychoses is het bloedlink om te stoppen, omdat, als je een psychose hebt je niet weet wat je doet. Een vriend van mij sprong van zijn huis af, bijvoorbeeld... zo iemand kan dan beter ondergronds gaan wonen ;-) (beetje humor moet kunnen)

Ik heb 14 jaar lang verschillende medicatie gehad op dit gebied en ben twee jaar er vanaf, dmv van een washout ben ik gestopt. IK slikte op dat moment 3 soorten. Ik mocht in een keer stoppen en heb daar geen hinder van ondervonden. Dit kwam omdat het soort dat ik gebruikte dat toestond. Ik deed dit wél onder begeleiding, want ik blijf zeggen dat zonder begeleiding stoppen niet verstandig is.

Maar als hij wilt stoppen moet hij op zijn strepen staan en is de arts verplicht een passende oplossing aan te dragen.

"Ik wil een washout, eens voelen weer hoe het is zonder medicijnen" kan een nuttig argument zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben van mening dat de mens zo sterk is dat hij zich van alles kan wijsmaken. Je kan wel denken: als ik stop is dat gevaarlijk...maar je kan ook denken, waarom heb ik die troep nog nodig? Als je het 1e denkt, dan zal je inderdaad een lastig proces gaan doormaken.

Zo en zo zou ik langzaam maar zeker afbouwen. Ik weet niets over de dosering eerlijk gezegd en de bijwerkingen als je stopt maar ik weet wel 1 ding, en dat is dat depressieve mensen zichzelf depressief maken en ook zichzelf vrolijk kunnen maken, daar heb je geen anti depressiva voor nodig.

Depressieve mensen die letten namelijk automatisch op de dingen die ze niet willen, waar ze zich schuldig over voelen etc..etc... als je vriend vanaf nu probeert om te denken aan de dingen die hij leuk vind komt het goed.

Mijn advies:

1. Richt je aandacht op wat je leuk vindt
( In het begin heel weinig/bijna niets- hoe langer je dit volhoudt hoe sterker het zal zijn en hoe beter je je voelt )

2. Mocht je toch vaak weer sombere dingen denken
( Accepteer het, het is niet erg, het is niet echt en richt je weer op wat je leuk vindt en wat je blij maakt. Als je niets kan vinden ga dan dagdromen over dingen die je leuk vindt )

Ik weet zeker dat wanneer je dit 1 maand traint in combinatie van afname van medicatie ( niet in 1x stoppen ) dat je zeer zeker na 1 maand er uit bent. Want als je positief denkt onderneem je actie, als je denkt aan de dingen die je niet tevreden stellen sta je stil, voel je je slachtover en heb je geen controle: depressief dus.

Veel sterkte gewenst
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is belangrijk om bij het stoppen met antidepressiva dit altijd in overleg met een arts te doen. Waarom wil de arts niet dat hij stopt? Vraag duidelijke uitleg. Ga indien nodig naar een andere arts voor begeleiding. Alles is beter dan zo maar stoppen!

Langzaam afbouwen is belangrijk. Het is afhankelijk van het exacte middel, sterkte, dosering en hoe lang hij het inmiddels al gebruikt, hoe langzaam hij moet afbouwen. En bij het afbouwen wordt vaak iemand uit de directe omgeving gevraagd om nauwgezet het gedrag te monitoren. En om iemand op te kunnen vangen als het niet goed gaat. Het kan erg moeilijk zijn jezelf goed te beoordelen en jezelf weer eruit te trekken als je in een dip raakt.

Waarom langzaam? Antidepressiva hebben een nadeel: ze geven ontwenningsverschijnselen. Een greep hieruit: nervositeit, angst, prikkelbaarheid, opvliegendheid, huilen en huilerigheid, duizeligheid, slaapproblemen, concentratiestoornissen, hoofdpijn, misselijkheid en braken, woede-uitbarstingen. Kijk eens consumed om uitleg over het specifieke medicijn op te vragen.

Bij veel van deze middelen duurt het even voordat ze gaan "werken" als je begint. Het duurt ook even voordat je het merkt, als je er spontaan mee stopt. Weken tot maanden na het spontaan stoppen, kun je een zeer zware plotselinge terugslag te verwerken krijgen. Er is een reden waarom verschillende antidepressiva ook een stofje bevatten waardoor je gaat braken bij te hoge dosering... Ik wil echt niemand bang maken, maar wel waarschuwen voor de gevolgen. Ik heb het van dichtbij meegemaakt en wens dit niemand toe.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
waarschijnlijk onderdrukken de medicatie nu gemoedstoestanden die je vriend niet ervaart waardoor hij denkt het niet nodig te hebben (het gaat toch goed zo?)

bij het stoppen van de medicatie is dat helaas niet blijvend en zal er waarschijnlijk een terugval komen. dit zal denk ik de reden zijn waarom de arts zegt dat het niet mag.

ik weet niet wat je vriend er verder aan doet om zijn probleem onder controle te krijgen en zelf weer de regie over zijn gevoel/gedachten te krijgen?

met alleen medicatie werkt het namelijk niet omdat de oorzaak niet aangepakt wordt. zolang dit niet gebeurd verdwijnt het probleem ook niet en is stoppen met medicatie af te raden.

is je vriend toch standvastig en gaat stoppen, geef dit dan door aan het huisarts zodat je beter een vinger aan de pols kan houden/weet waar je op moet letten als er idd een terugval is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Overweeg te gaan hardlopen! 3x per week een half uur hardlopen werkt -bij lichte tot middepmatige depressie- aantoonbaar hetzelfde als het slikken van medicatie! Zoek op google eens op Runningtherapie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing