Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Moet ik nog ergens rekening mee houden in de omgang met iemand met een bipolaire stoornis?

Ik zal het ook aan die persoon zelf vragen, maar heeft iemand misschien ervaring wat ik kan verwachten?

13 jaar geleden
in: Psyche
1.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn eigen ervaring: claimend gedrag, maar ook afstotend zonder duidelijke reden.
Stel duidelijke grenzen voor jezelf.
Je weet eigenlijk nooit waar je aan toe bent.
Mijn ervaringen zijn negatief, heb 5 jaar lang lief en leed gedeeld en om voor mij onduidelijke reden besta ik niet meer, het gaat in mijn geval om mijn buurvrouw wat het allemaal niet makkelijker maakt. Zo zag ik elk jaar andere ' beste vrienden' op een verjaardag, ik was één van de weinige die meerdere jaren ' beste vriend' was.
Omdat dit natuurlijk niet voor iedereen hetzelfde is een reactie ipv antwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat je kunt verwachten, is dat betreffende personen in zijn manieën vreemd gedrag kan vertonen, zoals: plotseling willen investeren en van alles kopen, agressief zijn of juist heel vrolijk, etc. In de depressieve perioden is iemand juist helemaal neerslachtig en niet vooruit te branden. Wat belangrijk is, is dat je rustig bent, zorg ervoor dat de persoon in kwestie niet te veel prikkels krijgt. Praat ook niet met een harde stem, maar laat je stem rustig en op hetzelfde volume zijn.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

De bipolaire stoornis brengt een levenslange kwetsbaarheid met zich mee. Dit beïnvloedt niet alleen het leven en de toekomstplannen van de persoon in kwestie, maar ook het leven van direct betrokkenen. Tijdens een manische of depressieve periode maken zij iemand mee die anders is dan normaal. Die bijvoorbeeld sneller ruzie maakt, geld uitgeeft op een onverantwoorde manier, of denkt aan zelfdoding. Er zijn vele tips te geven. Hieronder staan er een aantal:

* De stemmingswisselingen en het bijbehorende gedrag komen voort uit de stoornis. Betrek de gebeurtenissen niet op uzelf.
* Het feit dat u de stoornis erkent, betekent niet dat u alles hoeft te accepteren. Bespreek met de persoon in kwestie waar uw grenzen liggen.
* Vraag waar u iemand wel en niet bij kunt helpen. Probeer een balans te vinden tussen afstand en nabijheid.
* Gebruik uw energie om actief aan de slag te gaan en te leren omgaan met de situatie. Bijvoorbeeld door samen met uw familielid een cursus over de bipolaire stoornis te volgen.
* Om overbelasting te voorkomen is het belangrijk af en toe afstand te nemen. Doe uw eigen dingen, en doe die dingen die plezier en ontspanning geven.
* Zorg ervoor dat u bij enkele mensen in uw omgeving uw hart kunt luchten.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Waarom zou je er rekening mee willen houden,je moet gewoon jezelf zijn. Er zijn tegenwoordig zoveel mensen die wat hebben,als je met iedereen rekening moet houden sneeuw je zelf onder.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou, in dit soort gevallen is het anders best handig om meer te weten, ook uit zelfbescherming.
Belangrijkste wat je in je achterhoofd moet houden is de buien niet persoonlijk aan te trekken. Al is dat in het algemeen in de omgang met mensen prettig om op die manier in het leven te staan. Bij bipolaire stoornissen zijn ze soms ietsje heftiger. Voor de rest ben jij wie je bent..net als hij/zij is wie hij/zij is. Bipolair of niet.

Toegevoegd na 47 seconden:
Mocht het een naaste zijn dan is het misschien een idee om eens een informatieavond voor familie en vrienden van mensen met een bipolaire stoornis te bezoeken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding