Hoe kom je (zonder psychologische hulp) van dwanggedachten en doemscenario's af?
Ik heb soms last van plots opkomende beelden (doemscenario's) waarin het mis gaat met mij of andere dierbaren. Ook fantaseer ik soms dat ik er op een andere manier alleen voor kom te staan. Deze beelden/gedachten probeer ik dan weg te stoppen door heel hard STOP te zeggen en ze maar een beperkt deel van de dag toe te laten. Dat helpt soms wel, en afleiding is ook een goed alternatief, maar soms ben ik ook wel te moe of te vatbaar en laat ik mij zó meeslepen in mijn gedachten. Ik vind dit heel vervelend, vooral omdat ik me realiseer dat ze niet echt zijn en omdat ik mijzelf er alleen maar mee uitput en kwel. Is het normaal om deze gedachten te hebben, zeker nu ik in een emotionele fase van mijn leven zit? En waarom blijven ze terugkomen, als ze toch geen functie hebben en mij er niet geruster op maken?
Ik ben het erg eens met het antwoord van Gdanonym, denk dat daar veel inzit!
@anne. Niet iets durven vragen is ook het gevolg van enige doemgedachten (wat er dan gaat gebeuren). Zijn introverte personen dan in weze doemdenkers? Zijn ze bang om te vragen en te zeggen doordat ze veel doemgedachten hebben. En zijn ze daardoor niet assertief genoeg om de feiten boven tafel te krijgen? En zonder feiten zijn ze onwetend en 'moeten' ze die zelf gaan 'bedenken'. Zoals in een visieuze cirkel.
Even een nieuw inzicht voor mij en waar introvert vandaan kan komen en zichzelf in stand kan houden. Gedreven door de eigen angst. In de ban door je eigen angst.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.