Wat moet je doen als je het niet eens bent met een psycholoog?
Een psycholoog heeft bij mij ADHD vast gestelt en mijn ouders zijn het er mee eens maar ik weet zelf dat ik een adhd heb. Mijn vrienden zeggen ook dat ik het niet heb ik ben altijd heel rustig.
Ik moet nu ook medicijnen slikken maar dat wil ik absoluut niet. Ik ben 17 jaar wat moet ik doen ik heb het hele verhaal al uitgelegd aan mijn vader en moeder maar die doen er niks aan. Ik vroeg aan mijn ouders waarom zij denken dat ik ADD heb ze gaven geen antwoord.
Wat moet ik nu doen? Ik vind het trouwens ook erg raar hoe snel die psycholoog die diagnose stelt.
Toegevoegd na 12 minuten:
8 jaar geleden moest ik ook naar en psycholoog en toen werd bij mij autisme pdd nos vast gestelt al mijn vrienden en familie kregen dit te horen Ik heb toen jaren lang met een minderwaardigheids komplex rondgelopen ik dacht dat ik anders was dan anderen. achteraf toen ik 15 was en weer onderzocht moest worden bleek het dat ik helemaal geen autisme pdd nos had.
Toegevoegd na 18 minuten:
Ik word echt helemaal gek van al die diagnoses ik weet nog goed toen mij mentor zij je hebt helemaal niks je bent gewoon normaal.
Mijn vader is nogal snel overgehaald als iemand iets zegt van hij heeft dit of hij heeft dat dan gelooft hij het snel.
Ik ga er psychologisch helemaal van kapot nu moet ik weer gaan uitleggen dat ik ADHD heb terwijl ik zelf weet dat ik het niet heb.
denk bij methylfenidaat aan de rebounds, verhoogde hartslag, opgejaagd gevoel etc
het is niet iets wat je zomaar even uit test lijkt mij. (gebruik het zelf, maar alleen omdat het dagelijkse leven zonder dit goedje puur overleven onder een hoop stress is voor mij)
HAHAHA!!!! wat zet jij jezelf voor schut met deze uitspraak zeg! verdiep je erin voor je de wijsheid in pacht denkt te hebben, of accepteer dat je jezelf voor paal zet hiermee. waarschijnlijk ben je niet helemaal (of helemaal niet) op de hoogte van het feit weet dat zowel ADHD als ADD keihard aan te tonen is met een scan. dus.... lees je even in over hersengolven, en neurotransmitters en doe dan nog een keer een poging. tevens een oproep aan elke ADD'er en ADHD'er die hier op GV zit: jongens en meiden: we mankeren niets volgens sherpa!!! HOERA HOERA HOERA!!!!! we hebben nergens last van, we hebben geen probleem!
OMG...sherpa!! waar was je toch al die tijd???? @answers
als er geen diagnose is dan ook geen medicatie. heel enkel wordt ritalin gegeven om te testen of het verschil maakt.
echter is dit een kortwerkend middel, dus een maandje is echt wat lang hoor :)
men wordt met ritalin rustiger (of in het hoofd bij ADD, of in bewegingen bij ADHD) maar bij niet iedereen werkt het. sommigen merken er helemaal niets van, en dan sluit het ook niets uit/toont het ook niets aan. wist je trouwens dat aardig wat mensen erachter komen dat ze ad(H)d hebben doordat een snuif van e.o.a. juist een hele andere uitwerking heeft bij ze? (dus niet hyper worden)
Ook AD(H)D is vooralsnog niet aan te tonen op een hersenscan, maar wel redelijk vast te stellen aan de hand van een lange lijst symptomen. In dat opzicht staan ze min of meer gelijk, alleen is nu de omschrijving wellicht uitvoeriger, de tests beter (al zou je dat op grond van veel misdiagnoses niet zeggen) en de mogelijkheid tot medicatie, wat er vroeger natuurlijk niet was.
Er is (soms) klinisch iets vast te stellen, b.v. met een hersenscan. Maar het blijven niet meer dan labels voor een verzameling symptomen.
(afkeuring en onbegrip is ze niet vreemd, maar dat zal je ongetwijfeld weten als ik je tekst zo lees) maar..... hoe weet jij wat ik wel of niet kan bevroeden eigenlijk, of ooit zal kunnen? ik claim niet de waarheid in pacht te hebben, maar beweer zeker niet dat ik een leek ben op dat gebied.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.