Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe komt het dat ik steeds wakker schrik uit mijn slaap met schokken in mijn lijf en angstaanvalletjes?

Ik moet er even bij zeggen dat ik momenteel erg oververmoeid ben, HSP ben, aan CHV lijd en PTSS heb. Kan het zo zijn dat ik dit "meeneem" naar bed en dat mijn zenuwstelsel overprikkeld is? En gaat het weer over? Want ik vind het erg beangstigend en ik word er niet uitgerust van wakker :-(

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Psyche
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (4)

Van spanning kun je inderdaad met een schok wakker worden. Ik heb het ook weleens gehad. Als dat de oorzaak is gaat het wel weer over, zeker als je wat meer ontspannen bent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat komt door de stress Anne.
In de nacht is je lichaam en je geest aan het "afreageren": aan het verwerken wat er overdag gebeurt.
Lijkt me niks om je zorgen om te maken, maar doe je dat wel: neem even contact op met je huisarts.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Pavor nocturnus misschien?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarschijnlijk ben jij ook in je slaap erg bezig om van alles en nog wat te verwerken. Dan droom je vaak en ook zonder dat je weet dat je gedroomd hebt. Het is alleen het gevoel bij het wakker worden die niet lekker is.
En als je dan ook nog overprikkelt bent, overspannen en al die afkortingen die ik niet ken.
Zelf raad ik je aan om eens met meditatie bezig te gaan houden. Hiervan kan je rust in je hoofd krijgen en zal je steeds meer kunnen ontspannen en de stress kunnen loslaten.
Eventueel samen met hypnotherapie om direct met de actuele thema's te gaan werken.

Zelf merk ik ook dat ik momenteel ook erg veel droom. Doordat ik nu ook vooral s'ochtends ook mediteer, merk ik dat dit helpt om het 'werken' in mijn slaap ook weer beter met een schone lijn te beginnen voor de komende dag. Dit samen met mediteren voor het slapen gaan om de dag te verwerken en af te sluiten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing