Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mijn vraag is kort en bondig: kan het bij burn-out/oververmoeidheid kwaad om zo nu en dan even op de hometrainer te gaan fietsen (voor de endorfine)?

Toegevoegd na 3 dagen:
Ik heb net voor het eerst een kwartiertje op de hometrainer gefietst. In een rustig tempo 5 km gefietst.Voelde erg onwennig, was ook niet echt relaxed, en ademhaling was niet geweldig. Ben nu niet zo heel moe in de benen, gelukkig, maar in mijn hoofd des te meer (duf). Misschien toch nog een tandje terugschakelen? Of is het een kwestie van tijd gunnen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Psyche
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Bij burn-out: ja
Bij CVS of ME: vaak niet, omdat dat samengaat met inspanningsintolerantie

Een zich manifesterende ME/CVS wordt nogal eens voor burn-out aangezien.

Toegevoegd na 41 seconden:
Ik bedoel dus: bij burn-out wel fietsen, bij ME/CVS oppassen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Nee, dat is juist goed!!! Burn out heeft vaak psychische oorzaken en lichaamsbeweging heeft daar n positief effect op. Dus als je het op kunt brengen...... DOEN!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, dat is natuurlijk heel gezond. Beter nog lekker in het bos fietsen i.p.v. binnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee dat kan zeker geen kwaad, integendeel. Doe ontspannende dingen, zelfs als je moe bent! Ga bijvoorbeeld wandelen, fietsen of lopen. Dus op de hometrainer fietsen kan ook. Zoek de ontspanning die je ook voor je burn-out al fijn vond.

Toegevoegd na 21 minuten:
Nog een antwoord op je reactie bij RoadRunner hierboven, in verband met hyperventilatie en angst/paniek: sommige mensen die tijdens bewegen (fietsen) verkeerd gaan ademen, kunnen baat hebben bij het kauwen van kauwgom. Op de bijgevoegde website hieronder vind je meer trucjes die de hyperventilatie doen afnemen en die behulpzaam kunnen zijn bij het overwinnen van angsten.

Wees niet te streng voor jezelf als je het niet zonder paniek hebt volbracht. Angst overwinnen krijgt in het begin geen schoonheidsprijs, alleen een doorzetprijs!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, dat kan zeker geen kwaad. Pas wel op dat je jezelf niets oplegt, wat tijd, afstand of snelheid betreft. Juist enige vorm van prestatiedrang zou wel kwaad kunnen.
Bewegen op een % van je kunnen is nu juist erg goed en kan weer wat broodnodige energie opleveren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kan zeker geen kwaad, het is juist hartstikke goed voor zowel lichaam als geest!

Als je je lichamelijk inspant dan komen er endorfinen en andere neurotransmitters vrij, wat heel goed is voor je energieniveau en je stemming.
Bovendien kan het sporten je het gevoel geven dat je iets hebt bereikt of overwonnen, wat ook weer goed is voor je stemming en zelfvertrouwen.
Ook leidt het af van bijvoorbeeld piekeren.
Tenslotte is het ook goed voor je lichamelijke conditie, waardoor je je sowieso beter gaat voelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Natuurlijk!

Je bent in een periode aangekomen dat wilt leren om beter met je emoties om te gaan. Waarin je voorheen die voornamelijk hebt genegeerd en hebt verdrukt, merk je dat je die emoties juist niet wilt blijven binnenvetten. Je merkt dat die emoties eruit moeten en dat ze nu lang genoeg hebben vastgezeten.
Heel goed dat je dingen uit het 'uitproberen' bent en dat je aan het leren bent hoe jij het beste die emoties kunt gaan verwerken. Dus als je kwaad bent dat je ook echt even lekker kwaad wilt zijn. En zo een hometrainer is een prima uitlaatklep. Voel wat het met je doet en hoe je ervanaf komt als je er genoeg van hebt. Is het nog niet voldoende, dan geeft dat niet. Al het begin is al moeilijk genoeg. Je zult nog andere dingen uitproberen en het zal ook steeds beter gaan.

En daarnaast zal een lichamelijke conditie ook helpen om de geest een betere conditie te geven. Daarbij zal uiteindelijk in jou hele proces het lichaam en de geest meer een eenheid worden. En zal je de kracht en invloed van de geest leren kennen die het op het lichaam heeft. En omgekeerd ook.
Succes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn weinig dingen die beter zijn voor je dan behalve andere sporten. Super als je het doet...houdt vol en binnenkort kom je uit je burn out met meer conditie dan je ooit had ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben thuis met een burn out en heb beweging op doktersrecept. Motto is ontspanning door inspanning. Ik train onder begeleiding bij een fysiotherapeut. En ja mij geeft het na een paar minuten fietsen wel een beter gevoel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In tegenstelling tot iedereen hier boven me, heb ik een andere ervaring. Ik mocht niet op de crosstrainer of hometrainer. Het enige dat ik mocht was wandelen; een uur per dag. Je hebt namelijk meerdere types burn-out. De een wordt moe en heeft geen energie meer en de ander blijft doorgaan en slaapt ook niet meer. Ik behoorde tot de laatste categorie, waardoor ik mijn lijf steeds meer kapot maakte. Daarom ook dat ik niet op apparaten mocht trainen omdat je dan toch veel te snel over je grenzen heen gaat. Als ik jou was zou ik met je behandelaar even overleggen welke beweging op dit moment bij je past en waar je jezelf ook mee helpt.
Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bewegen en ervan genieten. Wandelen ...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing