Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

bestaat er een fobie dat je bang bent van gehandicapte mensen??

ik ben echt doodsbang voor gehandicapte mensen...
ik vind het echt heel lullig want zij kunnen er ook niks aan doen
en ikzelf ook niet
nu wilde ik dus weten of meer mensen dit hebben en of er een naam voor is

Toegevoegd na 1 dag:
angst voor onbekende zal het niet zijn want ik heb 3 gehandicapte neven :D (jaar of 30-40)(oeh volgens mij meer ooms dan :S)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Psyche
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Jazeker , voor elke denkbare fobie, van angst voor ijslolliestokjes of wattenbolletjes tot angst voor school of angst voor sterren is wel een mooie latijnse naam, en wat jij beschrijft is (vermoedelijk) retardofobie ; de angst voor (verstandelijk) gehandicapten.Lijders van deze fobie zijn bang om zelf gehandicapt te worden als ze in de buurt komen van verstandelijk minder rijke mensen. Het aantal hits is minimaal voor deze fobie, dus erg veel zal hij niet voorkomen, en onbekendheid lijkt me een van de voornaamste oorzaken van een dergelijke fobie, al kan een negatieve ervaring met een gehandicapte (die nog wel eens agressief kunnen zijn) een aanleiding zijn.

Angst voor lichamelijk gehandicapten lijkt meer thuis te horen in de categorie dysmorfofobie ; angst dat het eigen lichaam niet perfect is of gebrekkig kan worden. Een angst waarmee je natuurlijk bij elke rolstoel of ontbrekend been geconfronteerd kan worden.

Voor vrijwel alle fobieën overigens is gedragstherapie zeer effectief, en vaak zelfs op korte termijn. Aangezien er nogal wat gehandicapten in de openbare ruimte voorkomen, lijkt het me verstandig zeker hulp te zoeken. Want erg sympathiek komt een doodsangst voor mensen die nu eenmaal iets afwijken van het gemiddelde natuurlijk niet over ; het zal zeker op minder begrip kunnen rekenen dan bijvoorbeeld angst voor hoogte of spinnen.

Toegevoegd na 3 minuten:
In de link een leuk - maar verre van compleet - overzicht van de meest uiteenlopende fobieen. Niet geschikt voor mensen met fobiofobie (die bang zijn dus een fobie te hebben of te krijgen ;-) )
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

ja dit komt vaak voor, ik ben zelf blind en mensen doen vaak vreemd tegen mij, is helemaal niet nodig, je bent denk ik bang om de verkeerde dingen te zeggen, maar je kunt beter iets verkeerds zeggen, dan weglopen of zwijgen, ga de confrontatie een keer aan, ga eens langs bij een revalidatiecentrum bijvoorbeeld, dat zal je beeld van handicap wel veranderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja er bestaat voor bijna alles een fobie ne zoals de fobie dat je bang bent dat ergens op de wereld een eend je bespied natuurlijk is deze fobie heel zeldzaam maar alsnog.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat heb ik zelf ook.. niet zo heel erg.. maar als ik een gehandicapte zie, wil ik altijd afstand en krijg ik kippenvel. Ik vind het heel lullig voor ze, maar ik wil het liefst niet dat ze me aanraken. ik weet ook niet waarom dat is. Mn neefje is ook gehandicapt, maar dat is anders.. ik probeer hem net zoals zn "normale" broertje te behandelen maar dat lukt niet.
Ik denk niet dat er een naam voor is.. maar dat zou ik ook fout kunnen hebben.
(meisje, 15)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee , die fobie bestaat niet .

En voor gehandicapte mensen hoef je niet bang te zijn.
integendeel .

Het is het meestal het onbekend /geremd zijn ,hoe in de omgang van een gehandicapte te doen .

Ga eens naar een bijv opendag in een zorginstelling , en je bent zo van je zgn fobie af .
als je je ervoor openstelt

En juist van deze mensen krijg je
zoveel liefde /vrolijkheid ze zijn erg onbevangen enzv
sta je echt van te kijken .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat heet angst voor het onbekende. Kort door de bocht ik weet het maar zo is het wel.
Ik heb ooit stage gelopen bij mensen met een verstandelijke beperking. Zag er als een berg tegenop. Vond het eng en zat niet te wachten op kwijlende mensen.
Na een tijd daar te hebben rond gelopen, zag ik steeds minder de handicap, maar meer het karakter van de mensen. Heel lief en leuk. Natuurlijk zaten er ook mensen bij, waar ik moeite mee had. Dat was omdat het karakter te complex was.
Om een lang verhaal kort te maken, het is een kwestie van wennen. Tegenwoordig zijn er veel instellingen in woonwijken. Zo merk je dat er veel mensen, zoals jij er beter mee om kunnen gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
misschien helpt het als je je bedenkt dat je angst voor gehandicapten .. ook een handicap is!
ik ben zelf donker en heb ook vaak last van fobieen van niet-donkere mensen.. zo maken ze vaak een boogje om me heen, beginnen te voelen of hun portemonnee er nog wel zit, volgen me in winkels etc. het streepje wat je op hen voor hebt is, dat zij vaak ontkennen dat ze zich zo gedragen of dat soort (geesteszieke) gedachten hebben (want iemand op basis van zijn huidskleur anders behandelen komt voor uit geestesziekte).. jij bent je er in ieder geval van bewust dus kun je er iets aan doen!!
succes met je therapie.

Toegevoegd na 5 minuten:
misschien helpt het als je je bedenkt dat je angst voor gehandicapten .. ook een handicap is!
ik ben zelf donker en heb ook vaak last van fobieen van niet-donkere mensen.. zo maken ze vaak een boogje om me heen, beginnen te voelen of hun portemonnee er nog wel zit, volgen me in winkels etc. het streepje wat je op hen voor hebt is, dat zij vaak ontkennen dat ze zich zo gedragen of dat soort (geesteszieke) gedachten hebben (want iemand op basis van zijn huidskleur anders behandelen komt voort uit geestesziekte).. jij bent je er in ieder geval van bewust dus kun je er iets aan doen!!
succes met je therapie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja die fobie bestaat, althans de angst voor mensen met een verstandelijke handicap. Die fobie heet 'Retardofobie'.
Lijders van deze fobie zijn onbewust bang om zelf gehandicapt te worden als ze in de buurt komen van verstandelijk minder rijke mensen.

Als je mensen met een lichamelijke handicap bedoelt, dan zou het kunnen dat je bang bent omdat je niet weet hoe je moet omgaan met die mensen. Je bent misschien bang om hen te kwetsen door iets verkeerd te zeggen of te doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je bent bang hele enge wezens te zien lijkt mij. Aan mij
zie je niets maar ik heb wel wat heb ook gewoon een
baan net als een ander dit is gewoon lullig van jou hoe
kun je dit nu zeggen. Het is beter persoonlijk te zeggen
tegen die persoon zelf, maar op deze manier sorry hoor
je praat jezelf een fobie aan.
Ik heb hier voorlopig niets meer aan toe te voegen, dit
ligt toch wel aan jou.
1sb
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je een hele slechte ervaring hebt gehad dan kun je wel een fobie krijgen. Maar er zijn heel veel lieve gehandicapten. Het zijn gewoon mensen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing