Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is het normaal dat wanneer je extreem moe bent (of burn out) je veel gevoeliger bent voor paniek en angst en andersom?

Ik heb een week lang elke dag paniekaanvallen gehad op vakantie. Nu ben ik thuis en hoef ik niets meer, maar de moeheid die er nu voor in plaats komt is zo extreem dat ik daar bijna weer paniek van krijg en zorgt er denk ik ook voor dat ik niet helder (lees: rationeel) kan denken. Is dit normaal? Ook als je anders een redelijk goede conditie hebt, zowel mentaal als fysiek?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Psyche
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (9)

Dit is inderdaad een normaal verschijnsel bij oververmoeidheid of burn out. Als ik je verhaal zo lees, is het raadzaam om eens met je huisarts te praten. Laat je niet meteen antidepressiva aanpraten. Daar hebben arsten een handje van. In de onderstaande link, kan je nog wat meer info krijgen.
Sterkte!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Totaal normaal gezien je problemen meis!
Ik moet er ook niet aan dènken om weg te gaan....
Mensen zeggen altijd: het is goed om er even tussenuit te gaan.... en dat is voor velen ook zo, maar niet voor iedereen.
Voor mensen met een depressie of herstellende daarvan kan het 1 grote ellende zijn en dat heb jij nu helaas ervaren.
Dat je enorm moe bent is ook logisch: je hebt een week lang angst en paniek gevoeld. Daar moet je lijf en geest van bijkomen.
Gun jezelf de tijd. Je hebt, net als iedereen, 24 uur in een etmaal ;-)
Probeer ook alsjeblieft, om niet streng te zijn voor jezelf. Helaas hoort dit erbij, bij jou, op dit moment. Niet leuk, maar probeer het te aanvaarden, het is niet anders.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, je bent op dat moment juist enorm mentaal (en lichamelijk) zwak. Daarmee ben je ook kwetsbaarder geworden voor je 'bestaande' angsten en lijken die veel groter geworden.
Je geest controleert je lichaam en als je geest zwak is, dan is je lichaam dat ook. En juist je geest is overvol geraakt in de loop de tijd en dat geeft de burn-out.

Ik raad je aan om ook met je verleden aan de slag te gaan. Want die emmer moet je weer langzaam gaan legen en die heeft zich allemaal in je emmer opgeslagen.
Dus hoe vervelend en zwaar je verleden ook is geweest, je zult dit moeten aanschouwen en ermee aan de slag gaan. Eventueel met iemand erbij in een therapie vorm.
Al je keuzes zijn voortgekomen uit je verleden en je drive in het leven is daar ook uit ontstaan. En die 'drive' is kennelijk te veel geweest en/of je hebt teveel verdrukt.
Onder al die lagen zal een enorme verdriet liggen. Ik hoop dat dit enigszins iets zal losmaken bij je.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat vervelend dat je dit allemaal hebt gehad zeg, en in je vakantie nog wel, waar je eigenlijk juist lekker hoort te ontspannen!
Weet je eigenlijk de oorzaak van die paniekaanvallen?
Is dat puur door de Burn out?

Ik heb nog nooit in een Burn out gezeten, dus ik kan niet zeggen of het normaal is of niet.
Wel is algemeen bekend dat je je tijdens een Burn out extreem moe voelt en paniekaanvallen kan hebben.

Ontspannen is in jouw geval denk ik heel belangrijk, en, er achter zien te komen waar die Burn out vandaan is gekomen.

Succes!
Hoop dat je iets aan m'n antwoord hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel herkenbaar! Ik heb zelf ook een burn out gehad en de sympthomen die jij benoemd heb ik ook gehad. Het is volkomen normaal dat je overprikkelt bent. Je wordt dan ontzettend moe en je hebt nergens meer zin in.

Bij vakanties en andere uitjes probeerde ik van te voren een plan te maken met mijn man. Ik gaf dan aan wat mij paniek bezorgd en waar hij mij kan helpen. Daarbij gingen we samen kijken hoe ik zo min mogelijk geprikkelt werd zodat ik ontspannen kan zijn. Het is heeeeeel moeilijk maar je kan er overheen komen. Het vergt heel veel geduld en hulp van je omgeving. Wees niet bang en vraag om hulp. Ga praten met een psycholoog of haptonoom. Ga sporten en dingen ondernemen zodat je dingen niet uit de weg gaat. Heel veel succes en sterkte!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat is zeker normaal. Je weerbaarheid is op het 0 punt zeg maar. Gevoeligheid voor allerlei prikkels word heel sterk, vooral de prikkels van je eigen denken.
Ik heb het zelf net zo gehad tijdens een burn out.
Het enige wat ik je kan aanraden, geef je je er totaal aan over. Neem de rust die je nodig hebt, probeer niet tegen de paniekaanvallen te vechten, laat t gewoon allemaal toe.
Dit is op dit moment nou eenmaal hoe je zenuwstelsel op het moment reageert. Accepteer deze reactie. Ga nog niet met je verleden etc. aan de slag. Maak je wereldje klein en veilig en gericht op wat je hier en nu nodig hebt.

sterkte!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is redelijk normaal en is echt een klacht gerelateerd aan je burn out.Je energie level is zo goed als 0,dan kun je er verder eigenlijk niks bij hebben. Je gevoelens en zenuwen zijn tot het uiterste gespannen.
Het is misschien wel verstandig om met een Psycholoog of je Huisarts eens te praten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
werkverslaving. wat ik lees had ik ook.denken dat je onmisbaar bent,dat het niet goed gaat als je er effe niet bent..mijn advies,moeilijk weet ik wel,taken afstaan.en een week of 2 ziektewet.en ga wandelen,echt dat helpt.alcohol is geen optie,en pilletjes..niet doen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, das heel normaal Anne. En wellicht heb je wat inzichten gehad in je vakantie, wat vaak gebeurt. En boeken kunnen sluiten over beslissingen die je daarop genomen hebt. Ook dat kan vermoeidheid veroorzaken.
Als ik moe ben ben ik ook gevoeliger. ik ben dan ook banger bijvoorbeeld als ik naast iemand in de auto zit, of gevoeliger voor wat anderen wel niet denken van mij ( vooral geliefden dan). Geef toe aan die vermoeidheid en ga lekker slapen. Probeer overdag een halfuur tot uur te rusten, niet langer. Langer maakt je vermoeider. Van zo kort even liggen voel je je daarna vaak fit genoeg om de rest van de dag door te komen...

slaap lekker :) (uit)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing