Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Autist is bang voor nieuwe kleding?

Ik heb asperger (milde vorm), en draag het hele jaar door dezelfde broek, altijd een joggingsbroek.
Ik doe openbaar nooit een spijkerbroek aan.
Hoe kan ik mezelf overhalen eens een keer een spijkerbroek aan te doen, en ermee te lopen.
Ik zou graag willlen, maar ik ben bang voor de reactie van mijn ouders en oudere broer.
Hoe pak ik dit aan?
Op school werd ik daar altijd mee gepest.
In november ga ik naar een nieuwe school, en wil dus niet weer beroemd worden om mijn broek.....
Help!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Psyche
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Wat is het precies, dat je niet prettig vindt?
Is het de stof, die je niet prettig vindt voelen? Hou de broek dan steeds een poosje in je handen bijvoorbeeld, zodat je aan de structuur kunt wennen. En dan steeds iets langer, totdat het goed voelt.

Doe hem daarna eens aan als je in een goeie stemming bent, en alleen binnenshuis, als je alleen bent. Alleen aantrekken, en dan weer uit, net zolang, tot jij je er prettig in voelt.
Dan zou je ervoor kunnen kiezen, om je ouders en broer tevoren te vertellen, dat je een spijkerbroek gaan aandoen, en dan draag je hem als ze erbij zijn. Net zolang, totdat je het niet meer prettig vindt. En dat uitbouwen, ermee naar buiten, stukje lopen etcetc.

Waarom ben je trouwens bang voor hun reactie? Misschien vinden ze het wel tof!

Mijn zoon (Asperger Syndroom) vindt knopen niet fijn. Heel langzaamaan is hij een knoop aan een broek gaan voelen, eraan wennen, en toen alleen de broek aantrekken en weer uit. Dat een paar keer, dan aantrekken en aanhouden en dan zo de tijd van aanhouden opbouwen. Hij heeft er nu geen enkel probleem meer mee....bij broeken dan hè, want een overhemd met knopen draagt-ie dus ècht niet :-)

Je hebt tot november de tijd, om het uit te proberen, dus da's lekker lang. Succes!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Er zijn ook spijkerbroeken met elastiek erin, die voelen dan meer als een joggingbroek. Die kan je toch gewoon een keer gaan passen. Je bent nooit verplicht om het dan ook te kopen. Maar wie weet vind je het best wel lekker dragen! Koop er dan gelijk een tweede en misschien een derde bij in een andere kleur. Dan kan je in elk geval variëren, en zal het niet opvallen dat je altijd dezelfde broek aan hebt.
Amadea
13 jaar geleden
vertel aan je moeder wat jouw probleem is, dan wil ze je vast wel helpen, door er voor je te zijn als jij een spijkerbroek aantrekt, iets nieuws proberen is voor iedereen spannend hoor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je moet er proberen ******aan te hebben. De verandering zou veel invloed op je hebben omdat je der gepest mee bent waardoor je mischien onbewust de verandering niet aan ging omdat je beter wilt weten dan hun en het niet wil toegeven om het te doen. ook al hadden ze je gepest je bleef het dragen. daardoor raakte je het zo gewent, dat je nu denkt dat je familie en de mensen het raar zouden vinden na zolang ineens verandering jij moet zelf wennen en denkt hun moeten ook wennen . maar ik verzeker in het begin zou je reactie;s krijgen maar alleen maar goeie , dan voel je je opgelucht daarbij je zegt het zelf je wilt niet weer gepest worden op je nieuwe school, nog meer redenen om je te eroverheen te zetten hoe moeilijk het ook is als je het hebt gedaan zou je je goede goede voelen en denk je waarom heb ik dat niet eerder gedaan .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing