Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Autist is bang voor nieuwe kleding?

Ik heb asperger (milde vorm), en draag het hele jaar door dezelfde broek, altijd een joggingsbroek.
Ik doe openbaar nooit een spijkerbroek aan.
Hoe kan ik mezelf overhalen eens een keer een spijkerbroek aan te doen, en ermee te lopen.
Ik zou graag willlen, maar ik ben bang voor de reactie van mijn ouders en oudere broer.
Hoe pak ik dit aan?
Op school werd ik daar altijd mee gepest.
In november ga ik naar een nieuwe school, en wil dus niet weer beroemd worden om mijn broek.....
Help!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Psyche
2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Wat is het precies, dat je niet prettig vindt?
Is het de stof, die je niet prettig vindt voelen? Hou de broek dan steeds een poosje in je handen bijvoorbeeld, zodat je aan de structuur kunt wennen. En dan steeds iets langer, totdat het goed voelt.

Doe hem daarna eens aan als je in een goeie stemming bent, en alleen binnenshuis, als je alleen bent. Alleen aantrekken, en dan weer uit, net zolang, tot jij je er prettig in voelt.
Dan zou je ervoor kunnen kiezen, om je ouders en broer tevoren te vertellen, dat je een spijkerbroek gaan aandoen, en dan draag je hem als ze erbij zijn. Net zolang, totdat je het niet meer prettig vindt. En dat uitbouwen, ermee naar buiten, stukje lopen etcetc.

Waarom ben je trouwens bang voor hun reactie? Misschien vinden ze het wel tof!

Mijn zoon (Asperger Syndroom) vindt knopen niet fijn. Heel langzaamaan is hij een knoop aan een broek gaan voelen, eraan wennen, en toen alleen de broek aantrekken en weer uit. Dat een paar keer, dan aantrekken en aanhouden en dan zo de tijd van aanhouden opbouwen. Hij heeft er nu geen enkel probleem meer mee....bij broeken dan hè, want een overhemd met knopen draagt-ie dus ècht niet :-)

Je hebt tot november de tijd, om het uit te proberen, dus da's lekker lang. Succes!!!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kimath
13 jaar geleden
Mooie uitleg :)
Ivana
13 jaar geleden
Wat een fijn antwoord. Hier kan de vraagsteller echt iets mee.
plus dus!
@autist 1 succes, op deze manier moet het lukken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe vraag ik dat dan aan mn ouders?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"hee ma, heb je zin om een keer mee te gaan shoppen. Ik wil graag een spijkerbroek kopen en het lijkt me gezellig om dat met jouw te gaan doen. Ben die trainingsbroek een beetje zat."
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank jullie wel!!! @ Autist1: begrijp ik je goed, dat je geen spijkerbroek hebt? Dat je er 1 wilt kopen?
Wat Kimberly zegt: gewoon vragen ;-)
"Ik wil eens iets anders dan die joggingbroek, ik ga naar een nieuwe school en wil niet weer beroemd worden om mijn broek." Dat vond ik zeer geestig geschreven van je in je vraag ;-))
Misschien kijken ze je even vreemd aan, omdat ze dit niet zijn gewend van je. Maar het zou zomaar kunnen, dat ze het hartstikke leuk vinden!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk maar dat ik wacht tot mijn moeder er weer eens over begint.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat kan natuurlijk!
Maar dan is mijn vraag: waarom wachten? Waarom niet zelf het initiatief nemen en het haar vragen? Is ze zo streng?
Ik las bij een ander antwoord, dat je 16 bent en het raar vind om aan je moeder te vragen te helpen met het kopen van een spijkerbroek.
Mijn zoon is ook 16, bijna 17 en ik koop alle kleding samen met hem!
Als je het stom/niet stoer vindt staan om met je moeder in een winkel kleren te kopen: er zijn ook winkelketens waar je kleding kunt bestellen en thuis passen, zoals Neckermann, Wehkamp, Otto, Bonprix etc. Kan je zelf opzoeken als je wilt op google. Dat doen wij ook vaak!

Andere antwoorden (3)

Er zijn ook spijkerbroeken met elastiek erin, die voelen dan meer als een joggingbroek. Die kan je toch gewoon een keer gaan passen. Je bent nooit verplicht om het dan ook te kopen. Maar wie weet vind je het best wel lekker dragen! Koop er dan gelijk een tweede en misschien een derde bij in een andere kleur. Dan kan je in elk geval variëren, en zal het niet opvallen dat je altijd dezelfde broek aan hebt.
(Lees meer...)
Amadea
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar ik zit meer in over de reactie van mn ouders.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet zeker dat je ouders positief zullen reageren en trots op je zijn dat je een spijkerbroek aan wilt schaffen!
vertel aan je moeder wat jouw probleem is, dan wil ze je vast wel helpen, door er voor je te zijn als jij een spijkerbroek aantrekt, iets nieuws proberen is voor iedereen spannend hoor.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik durf het nog niet, want het lijkt me raar, een 16-jarige die aan zijn moeder vraagt of ze wil helpen met een spijkerbroek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik ben blind en mijn moeder zoekt ook mijn kleding uit, dat doet je moeder vast met heel veel liefde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar is toch niks raars aan? Ik ben 15 en ik g zo vaak spijkerbroeken kopen met mijn moeder. Niks raars aan!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is een verschil tussen jongens en meisjes in zulke situaties, maar het is zeker geen probleem om het aan je ouders te vertellen. Dit is normaal, en daarom zijn je ouders er ook voor. Veel succes, het staat je vast goed ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Crea als je blind bent hoe kun je hier dan antwoorden?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn tegenwoordig computers voor mensen met een beperking.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik heb een spraakcomputer en brailleregel, kan dus de tekst horen en meelezen met mijn vingers.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
crea, wat leuk! Kun je op deze manier volledig gebruik maken van het internet? Goed om te horen dat de technologie ook voor blinde mensen verder gaat en dat jij ook mee kan doen met bijvoorbeeld deze website. autist1, het is ook niet zo fris om het hele jaar in één broek te lopen. Als je jezelf niet kunt zetten tot het kopen van een spijkerbroek, koop dan in ieder geval nog een paar jogging broeken. In verschillende kleuren- dan zien je mede leerlingen ook dat jij je omkleed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja, ik kan alles wat iedere internetgebruiker ook kan, heeft wel wat inspanning gekost, gaat ook niet zo snel, maar ik ben er blij mee, bedankt voor de positieve reacties.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat heerlijk voor je Crea!!!!
En een + voor je antwoord!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bedankt
Je moet er proberen ******aan te hebben. De verandering zou veel invloed op je hebben omdat je der gepest mee bent waardoor je mischien onbewust de verandering niet aan ging omdat je beter wilt weten dan hun en het niet wil toegeven om het te doen. ook al hadden ze je gepest je bleef het dragen. daardoor raakte je het zo gewent, dat je nu denkt dat je familie en de mensen het raar zouden vinden na zolang ineens verandering jij moet zelf wennen en denkt hun moeten ook wennen . maar ik verzeker in het begin zou je reactie;s krijgen maar alleen maar goeie , dan voel je je opgelucht daarbij je zegt het zelf je wilt niet weer gepest worden op je nieuwe school, nog meer redenen om je te eroverheen te zetten hoe moeilijk het ook is als je het hebt gedaan zou je je goede goede voelen en denk je waarom heb ik dat niet eerder gedaan .
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding