Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe ervaart iemand met dyslexie een sarcastische of cynische opmerking?

Mensen met dyslexie hebben voornamelijk moeite met visuele zaken, dus sommige geschreven raadsels en moppen zullen lastig zijn. Maar hoe ervaren zij auditieve humor? En dan vooral wanneer het gaat om de kwetsende vormen sarcasme en cynisme.

Misschien kan iemand met dyslexie, of een expert hierin, hier antwoord op geven.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Psyche
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Dyslecten hebben juist vaak een enorm goed visueel geheugen. Het is moeite met lezen en schrijven. Een geschreven grap zal er vaak niet begrepen worden. Terwijl als het verteld of uitgebeeld wordt kan het letterlijk onthouden worden.
Bron:broers
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Auditieve zaken ervaren zij net als ieder ander, er is namelijk niets mis met hun oren!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook geschreven taal waar een betekenis achter zit kunnen zij net zo begrijpen als anderen.

Er bestaan ook mensen die moeite hebben wanneer taal niet letterlijk is bedoeld, maar dat zijn niet de dyslectici.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb het zelf, maar ik snap niet waarom ik geschreven grappen niet zou kunnen begrijpen. Misschien dat ik hem langzaner lees of desnoods 2 keer moet lezen. maar ik heb geen probleem met het begrijpen van grappen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb dyslectie.

Ten eerste zijn er heel veel vormen van dyslectie. Dit loopt ongeveer uiteen van het amper kunnen lezen tot moeite hebben met woorden leren (van een vreemde taal).

Ik ken een paar dyslecten. Niemand heeft last met door jou beschreven dingen. Ik hoop dat ik je vraag zo een beetje heb beantwoord...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dyslexie maakt iemand niet dom.

Het gaat om problemen met het ontcijferen van de symbolen naar een betekenis (dus om van een verzameling letters een woord te maken en individuele letters en woorden in hun geschreven vorm te herkennen en associëren aan de reële betekenis). Niet om problemen met het begrijpen van woorden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat een rare vraag.
Die 2 dingen hebben niks met elkaar te maken.
Mijn broer en vriend en een vriendin van mijn hebben in meer of mindere dyslexie en dat betekent in de praktijk:moeite met lezen,schrijven,spelling.
Volgens mij ben jij in de war met Asperger(een vorm van autisme)
Deze mensen kunnen dit wel hebben.
Zij begrijpen vaak dit soort grappen niet.Zien het niet.
Dit heeft trouwens niets met intelligentie te maken,en dat geld ook voor dyslexie.

Toegevoegd na 18 minuten:
PS:ALBERT EINSTEIN was dyslectisch,dus iedereen hier die dit heeft is in goed gezelschap.;-)
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uit de reeks aan antwoorden en reacties over en weer blijkt, dat mensen niet altijd goed lezen wat je vraag is; echter ook, dat jij niet altijd ruimte laat voor de verschillende antwoorden. Bijv., waar het gaat over dyslectische broers die zelf goed zijn in het maken van cynische grappen.
Misschien is het goed om je te realiseren hoe cynische humor in het brein verwerkt wordt? Je hebt het over "auditieve humor"; terwijl juist cynisme en sarcasme veel complexer zijn dan dat; er wordt gebruik gemaakt van o.a. de visuele cortex en verschillende andere hersengebieden bij de verwerking ervan! Daarnaar is uitgebreid onderzoek gedaan (zie bronnen).
Ik mag dan geen (ervarings)deskundige zijn op het gebied van dyslexie, maar je probeert 2 grootheden aan elkaar te verbinden en zou dus eigenlijk expertise moeten hebben op BEIDE onderzoeksgebieden om daar iets zinnigs over te zeggen, denk je niet?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing