Hoe heet dit geestelijke probleem?
ben aan het zoeken wat dit kan zijn.
ik ga het proberen uit te leggen.
als ik met een vriendin praat over iets wat zij moeilijk vind dan lijkt het wel of ze vertrekt naar een andere wereld, ze gaat staren en reageert niet meer en kijkt dwars door je heen. soms gaat ze sneller ademen, ze hoort soms wel alles wat je zegt, maar soms niet. ze reageert er iig nooit op. in het ergste geval duurt dit langer dan een uur. maar ook wel eens een paar minuten.
ik kan niets vinden wat erop lijkt.
soms is ze ineens weer normaal, maar soms moet je haar eruit trekken. maar het kan lang duren voor ze terug is. wat kan het toch zijn?
Toegevoegd na 3 minuten:
het lijkt indd wel alsof ze in trance is. maar ze gebruikt niets.
Er kan heel wat anders en ernstigers aan de hand zijn dan 'aandacht', waarbij ik ervan uit ga dat je 'aandacht zoeken' bedoelt. Dat wordt niet helemaal helder uit je reactie.
Juist een jongerenwerker zou daarop bedacht moeten zijn. Want is het dissociatie dan is er vaak sprake (geweest) van verwaarlozing, mishandeling of misbruik. Laat dat bij jonge meisjes (en helaas trouwens ook bij jongens maar die hebben vaak andere copingmechanismes) nou veel vaker voorkomen dan vermoed wordt of aan gedacht.
'Aandacht zoeken' is een te makkelijk antwoord vaak op zaken die alleen maar onverklaarbaar lijken en dat wel zijn, als je verder durft en wilt kijken. Je kunt er jongeren enorm mee helpen als je het kunt onderkennen.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.