Hebben mensen met Asperger echt allemaal zoveel moeite met de emoties van anderen?En met daarop reageren?
Mijn broer heeft die diagnose gehad.
Eerst werd er gezegd dat hij een Narcistische persoonlijkheid had.
Toen kwam er Autisme bij.
Nu dus Asperger,wat dus een Autistische stoornis is.
Ik weet niet goed hoe ik hier mee om moet gaan, heb soms het gevoel dat hij die diagnose gebruikt als excuus om mij en mijn problemen op een afstand te houden..
Als ik verdrietig ben over de dood van mijn moeder( en zusje..),over mijn ziekte( Anorexia-Nervosa) en ik huil,wil ik dat hij me troost en met me praat.Maar hij duwt me weg,vermijd oogcontact en weigert over deze dingen te praten.Als ik aandring wordt hij kwaad, bijna agressief.Hij sluit zich helemaal af.
Trekt zich terug.
Als ik zeg hoe moeilijk ik het heb zegt hij:"Ik zie het wel, maar ik kan er niks mee".
Ik begrijp dat niet!Hij heeft toch ook emoties!
En is het niet raar dat een jongen van 17 niet eens huilt bij om de dood van zijn moeder?Ja, 1 stille traan over z'n wang toen ze stierf waar we bij waren,maar nu niks meer, hij praat ook niet over haar.En ik wil dat wel!Met hem, over onze moeder!
Ik hoop dat iemand advies voor me heeft...
( klopt het trouwens dat mensen met Asperger meestal heel intelligent zijn?Mijn broer heeft een IQ van 130,hij vindt ook altijd dat hij altijd gelijk heeft,dat botst ook wel eens)
Toegevoegd na 14 minuten:
Hij kan trouwens ook niet goed tegen veranderingen, elke dag verloopt steeds met dezelfde dwangmatige handelingen en gewoonten.Ik hou er rekening mee, maar hij niet met mij!
Ik snap ook wel een beetje.Ik heb er veel over gelezen.
Maar ik heb ook het idee dat hij het gebruikt.
Hij is trouwens wel heel lief hoor, hij zou echt alles voor me doen, dat wel.
En dan ben ik overstuur en hij gaat gewoon weer verder zoals altijd.
Ik kan huilen,kwaad worden of wat dan,ook er veranderd niks.
En ik kan er niet zo goed meer mee om gaan..:((
Ik begrijp helemaal, dat je er niet mee kunt omgaan, want dat is ook zooooooo moeilijk!!! En zeker gezien jouw situatie meid, het is echt heel erg lastig allemaal!
Ik zie dat er al veel goede antwoorden gegeven zijn, ik hoop dat je er wat aan hebt Karena. Praten over gevoelens is erg moeilijk voor iemand met een vorm van autisme, ik heb hier zelf soms ook problemen mee in mijn relatie. Met veel geduld gaat het wel beter, maar het blijft een lastig punt. Oogcontact en aanraking word over het algemeen ook als niet prettig ervaren. Heb je iemand anders waar je steun kunt vragen? Want het is voor je broer vooral onmacht, hij snapt je gevoel, maar weet niet goed hoe hij er mee om moet gaan.
Door duidelijk uit te leggen waarom je er behoefte aan hebt kan hij het beter gaan begrijpen, maar het is geen garantie dat het beter zal gaan.
Je kunt uitleggen wat je graag wilt dat hij doet om je te troosten.
Ik heb bijna 10 maanden iets met hem gehad.
Ik probeerde zijn doen en laten niet meteen altijd in het hokje Aspeger te plaatsen, omdat ik een hekel aan stigmatisering heb. Ik zie mensen graag als geheel, als een mooi mens, met al hun mooie eigenschappen en tekortkomingen van dien. Acceptatie dus van hoe iemand is. Desalniettemin zijn die labeltjes er niet voor niks.
Achteraf gezien zijn bepaalde van zijn gedragingen echt wel te verklaren vanuit zijn Asperger. Hij wist zich vaak geen raad met emoties, moest echt moeite doen om te weten wat hij daadwerkelijk voelde. Voorbeeld: aangezien we al een tijd erg veel met elkaar omgingen, trok ik de stoute schoenen aan en vroeg of hij me leuk vond. Daar moest hij over na denken, daar was hij zelf ook nog niet uit, zei hij. Pas twee maanden later vertelde hij me dat hij toch wel dacht dat hij me erg leuk vond en kregen we wat.
Was absoluut niet als afwijzing bedoeld, maar zijn gevoel overdonderde hem gewoon en hij wist zich daar geen raad mee. Ik kan me jou onbegrip naar je broer toe heel goed voorstellen. Eigenlijk is hij emotioneel gezien onbereikbaar voor je. Tuurlijk heb jij soms behoefte aan een luisterend oor en een arm om je heen, zeker na de heftige dingen die je hebt meegemaakt. Dat hij nauwelijks gehuild heeft om je moeder, is natuurlijk ook lastig te begrijpen. Ik weet echter zeker dat jou broer wel emoties heeft, ook al zie je dat soms niet aan hem. Hij verwerkt de dood van jullie moeder denk ik op een andere manier. Jij uit je verdriet door te huilen, door erover te willen praten. Een manier waarop veel mensen zouden reageren. Je broer laat echter aan de buitenkant niet zien dat hij met een verwerkingsproces bezig is, waardoor het voor de omgeving lijkt alsof het hem koud laat. Dat dat soms onbegrip, maar ook misschien ergernis bij jou oproept, kan ik me goed voorstellen. Hij verwerkt de dood van je moeder echter op een andere manier, waarschijnlijk door zich terug te trekken en diep vanbinnen in de knoop te zitten. In ieder geval anders dan de meeste mensen. Het blijft naar voor je dat je je verdriet moeilijk met je broer kan delen, maar het is misschien een troostende gedachte dat het hem zeker niet koud laat.
Of beter gezegd, waar zij anders in zijn dan de meeste mensen.
Rationaliseren kan een valkuil zijn.
Bij mijn ex-vriendje was dit in ieder geval het geval.
Hij wist dan toevallig heel erg veel van natuur- en scheikunde en betrok dit op alle facetten van zijn leven.
Gevoelens probeerde hij enorm te rationaliseren en hij benoemde ook vaak allerlei stofjes die loskomen bij een bepaalde emotie. Naar mij toe was hij er altijd voor me, hij kom uren naar mij luisteren en deed heel begripvol, wat ik erg waardeerde. Toch had ik het gevoel echt emotioneel wat te missen in onze relatie. Dat altijd rationaliseren en het gevoel te hebben emotioneel wat te missen (er ging geen uur voorbij zonder dat er scheikunde aan te pas kwam), was voor mij de voornaamste reden om het uit te maken, hoe lieve jongen het ook was. Wat ik hierboven geschreven heb is hoe ik het zie en hoe ik dingen met mijn ex-vriendje ervaren heb. Echter, ik heb zelf geen Asperger en zal dus nooit weten hoe het precies is. En iedereen met Asperger is weer heel anders.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.