Hoe kom ik van mijn heimwee af? Ik ben bijna 30, maar ik heb er nog steeds (veel) last van en daar schaam ik me best wel voor.
Ik heb er vaak moeite mee om op vakantie te gaan, ook al heb ik mijn eigen spulletjes mee en weet ik dat ik me niet hoef te vervelen omdat er geen gebrek is aan lectuur, muziek, internet etc. Toch zit ik onderweg naar mijn bestemming vaak al te denken aan de dag dat ik weer terug naar huis ga. Erg voorbarig, maar het overkomt me gewoon. Ik krijg dan ook vaak last van mijn hyperventilatie, angsten, hartkloppingen en hypochondrie als ik uit mijn veilige thuishaven "weggerukt" word. Ik weet hoe ik mijn ademhaling onder controle moet krijgen en dat afleiding de allerbeste optie is, maar ik slaap vaak slecht tijdens mijn vakantie en kan me moeilijk ontspannen. Daarnaast vraag mij af of het niet abnormaal is dat ik moeite heb om in een andere omgeving te zijn, hoe gezellig die ook mag zijn. Ik ben doorgaans ook snel bang de controle te verliezen als ik langer van huis ben. Iemand tips?
Toegevoegd na 32 minuten:
Ik vraag mij ook af of mijn heimwee verband houdt met het feit dat A: mijn vader vroeger héél overbezorgd en beschermend was omdat ik een zorgenkindje was en B: ik een medische geschiedenis heb en C: erg slecht tegen verandering kan ( gek: naar mensen toe ben ik heel flexibel, maar naar mezelf toe niet..)
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.