Hoe kom ik van mijn 'deurbel- en telefoonangst' af?
Toen ik achttien werd, had ik erg veel moeite met de verantwoordelijkheden die daarbij kwamen kijken. Ik kwam in de geldproblemen wat erin resulteerde dat er tweemaal een deurwaarder voor de deur heeft gestaan waarvan ik één keer zelf opendeed. Ik denk dat ik van deze ervaring een soort trauma heb opgelopen. Zodra de deurbel gaat voel ik echte angst wat zich openbaart in een hoop adrenaline en hartkloppingen. Wanneer de telefoon gaat heb ik hier net zo goed last van. Dat kan komen doordat ik vroeger veel spijbelde en ik telefoongeluiden nog steeds met 'betrapt worden' associeer. Daarbij ben ik een einzelgänger met ervaring met 'stalkerige' mensen (in mijn optiek dan; onverwacht en vaak langskomen, omlopen als er niet open werd gedaan of wachten, et cetera).
Mijn angstgevoelens zijn tegenwoordig best wel irrationeel, dat besef ik heel goed. Ik heb geen schuld meer, ik ben geen spijbelende puber meer... maar mijn lichaam reageert nog steeds op zo'n nare manier op zoiets normaals...
Uiteraard heb ik hier alleen last van wanneer er daadwerkelijk iemand voor mij kan (aan)bellen en dus niet van de deurbel bij een ander thuis.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.