Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Welke redenen zijn er allemaal voor iemand om te automutileren?

Wat wordt er in dit verband bedoeld als men zegt dat het aandacht vragen is? 'Dol op aandacht' of 'help, het gaat niet goed met me?'

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Psyche
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Dit vond ik het mooiste antwoord op jouw vraag, die ik ooit gelezen heb:

How will you know I am hurting if you cannot see any pain?
To wear it on my body tells what words cannot explain.

vertaling:
Hoe kun jij weten dat ik verwond ben als je mijn pijn niet kunt zien?
Nu draag ik op mijn lichaam, wat ik in woorden niet zeggen kan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Er zijn veel verschillende redenen. Aandacht vragen is er een ja, je wil dan laten zien dat het niet goed met je gaat en dat je echt hopeloos bent en niet meer weet hoe verder. Het kan ook zijn dat je de pijn van binnen niet meer aankan, en dat je dus lichamelijk pijn wil omdat dat soms veel minder pijn doet. Ook kan het zijn om controle te hebben over wanneer jij pijn hebt en wanneer niet. Het helpt ook tegen spanningen (op het moment zelf, daarna komen ze gewoon weer terug). Ik zou vast niet alle redenen opnoemen, maar voor iedereen is het net weer verschillend.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Naar mijn idee wordt dit niet gedaan om aandacht te vragen. Door zichzelf pijn te doen (lichamelijk) wil men die andere pijn (geestelijk) verdringen/even niet voelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn vele verschillende redenen waardoor iemand zichzelf gaat beschadigen. Ook als het om aandacht vragen gaat.
Hieronder staan een aantal redenen, deze redenen staan op willekeurige volgorde:

•zichzelf willen straffen;
•het kwijt raken van spanningen;
•het omzetten van geestelijke pijn naar lichamelijke pijn;
•het gebruiken van pijn om andere (onaangename) zaken te vergeten;
•bewust of onbewust je omgeving manipuleren;
•om te bewijzen dat je tegen pijn kunt;
•om jezelf een machtsgevoel geven doordat je zelf kan bepalen wanneer je pijn voelt en wanneer niet;
•om het lege gevoel van binnen op te vullen;
•om gevoelens te uiten die niet op een andere manier geuit kunnen worden;
•uit zelfbescherming, dus om erger te voorkomen;
•als minachting van het eigen lichaam;
•bij depressiviteit;
•om aandacht te krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb hier ervaring mee hellaas.
Het is ech niet altijd om aandacht, meestal begint het om aandacht(wat een minder leuk woord is voor liefde) en slaat door in verslaving. Sommigen automutileren ook maar dan is het niet een verslaving maar dan echt om zichzelf te straffen of om van psychische pijn lichamelijke pijn te maken, het gevoel dat je iets kan speelt ook..

Natuurlijk zijn er mensen die het alleen om aandacht(->liefde) doen...maar ik vind dat niet erg want iedereen heeft liefde nodig en sommigen zien dit al de manier...
Het is lastig de begrijpen als je het gevoel niet kent, je wilt het ook niet begrijpen denk ik;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb een vriendin die dat doet.
Haar armen zitten helemaal vol met diepe sneden en littekens.
Ze doet dat echt niet voor haar plezier.Ze zegt dat ze liever lichamelijke pijn voelt dan geestelijk pijn.Ik ben wel eens met haar naar de eerste hulp gegaan omdat ze gehecht moest worden.
Ze heeft altijd een tasje bij zich met een scheermesje, verband en zalf.
Ik heb haar armen wel eens verzorgd( met zalf) en toen verbonden.Ik wordt er zo vreselijk verdrietig van..
Ik smeek haar steeds te stoppen.
Maar nu brand ze zichzelf ook met sigaretten..:(
Ik wil haar zo graag helpen maar ik weet echt niet hoe..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing