Onthoud je ingrijpende gebeurtenissen/trauma's altijd?
Dat is iets wat ik me erg afvraag de laatste tijd. Ik vraag me ook af of je ingrijpende gebeurtenissen/trauma's gewoon kan vergeten.
Zelf heb ik een nogal raar geheugen namelijk. Ik kan me gewoon veel gebeurtenissen niet meer herinneren of weet niet meer in welke volgorde iets gebeurt is. En dan gaat het ook om gewoon leuke dingen hoor. Vriendinnen snappen dan bijvoorbeeld niet hoe ik gewoon een heel gesprek/een hele gebeurtenis kan vergeten.
Ook een aantal minder leuke dingen waarvan je zou denken dat dat toch wel een beetje impact moet hebben gehad, ben ik gewoon vergeten. (Ik weet dat ze gebeurt zijn doordat het me verteld is). Nou zijn dat geen gebeurtenissen die zo heftig zijn dat het trauma's zijn, maar wel waarvan je zou denken dat ik het wel onthouden zou moeten hebben. Toen ik heel klein was bijvoorbeeld, iets van drie, heeft mijn moeder me bijvoorbeeld een keer bovenaan de trap gezet en gezegd dat ze me er nu vanaf zou flikkeren. (Ze was nogal boos, maar ze heeft het natuurlijk niet echt gedaan). Of was ze een keer boos en wilde ze me op bed gooien, maar gooide ze me per ongeluk tegen de muur. Of van later, toen was ik veertien, toen heeft mijn vader me een klap gegeven.
Nu is mijn vraag, stel dat je echte trauma's hebt, kun je ze dan ook vergeten? Of staan die nog altijd helder op je netvlies? Want ik herinner me deze drie gebeurtenissen niet, nu zijn het ook geen trauma's, maar ik zou toch denken dat ik het wel zou moeten onthouden.