Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kan het zo zijn dat sommige mensen, wanneer ze iets onbewust/gedachtenloos hebben gedaan, er ZEKER van zijn dat het niet hebben gedaan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Psyche
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (4)

Juist omdat je het gedachtenloos deed! Je registreert dan ( in je hersenen) niet bewust wat je aan het doen bent.
Je bent je dan niet bewust ervan. Zodoende heeft het zich niet in je geheugen opgeslagen en herinner je je er niets van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat het dan niet in het bewustzijn is opgeslagen. Alleen bij gedachten in het bewustzijn kan men bij komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iemand ontkent omdat z/hij het niet in zijn/haar directe geheugen kan terugvinden, en meestal kun je dat wel met dingen die je gedaan hebt.
Soms is het makkelijk te concluderen dat je iets dat 'weg' is wel gedaan hebt: zoeken naar je sleutels om ze te pakken als je weg wilt gaan, en na lang zoeken blijken ze al in je zak te zitten - dat heb je kennelijk gedachteloos gedaan, maar ze zitten in je zak dus het zal wel zo gebeurd zijn.
Stel dat jij gezien hebt dat ik ze in m'n jaszak gestopt heb, we gaan de deur uit maar ik heb inmiddels een andere jas aan: dan kun jij wel zeggen dat ik de sleutels in m'n zak gestopt heb, maar ze zitten niet in m'n zak, dus dan zal ik dat ontkennen.
En sommige mensen menen dat ze alles wat ze doen, heel bewust doen en wat ze niet meer weten is dus niet gebeurd - denken ze. Dat is een denkfout, maar misschien vinden ze het idee dat ze soms op de automatische piloot functioneren te eng om onder ogen te zien?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het zal eraan liggen wat iemand onbewust heeft gedaan en hoe je er dan op aangesproken wordt, je zegt te weten dat je het begrijpt dat t kan gebeuren dat je het niet meer weet, begrijpt niet waarom mensen niet zeggen, goh dat weet ik niet, zou kunnen
dit is een vorm van toegeven dat je iets gedaan hebt. stel jij wordt aangesproken op iets waarvan je weet (denkt)dat je het niet gedaan hebt, je gooit iets belangrijks weg van iemand bv. Wanneer diegene je boos of hard benadert zul je eerder in de verdediging springen en ontkennen (tenslotte denk je van jezelf:dit heb ik niet gedaan) Er is ook een mogelijkheid dat iemand het wel weet, maar niet durft toe toe te geven en dus niet eerlijk is tov jou. Dit is heel vervelend omdat als je dit merkt iemand niet meer helemaal kunt vertrouwen. Wanneer je dit denkt van iemand kun je op een vriendelijke manier iemand duidelijk maken dat ze open tegen je kunnen zijn
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing