Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Dysthymie is chronisch. Bij mij is die diagnose ook gesteld. De kans is volgens de website 'korelatie' groot dat het terugkomt. Bij mij is deze diagnose op mijn vijftiende gesteld en ik merk ook dat dit bij mij het geval is.

Toch denk ik dat je de schade kan beperken. Ik ben antipsychiatrie en bijna in alle gevallen tegen medicatie (je wilt geen zombie worden? En het heeft ook langetermijn-gevolgen in lichamelijk opzicht).

Wat bij mij helpt is:
- Bezig zijn en blijven
- Structuur
- Hobby's uitoefenen
- Het er niet te vaak over hebben (ja echt waar, bij mij werkt dat juist 'triggerend')
- Sportief bezig zijn

^ in bovenstaande dingen faal ik nogal hoor, maar ik doe mijn best en als het me lukt, zit ik ook stukken beter in mijn vel.

Toegevoegd na 2 minuten:
nee, de kans is niet groot, de kans is er.
Foutje!

Toegevoegd na 3 uur:
ik zei zo ongenuanceerd dat ik anti-psyciatrie ben, maar het is dat ik het liever zoveel mogelijk vermijd en dat ik vind dat het vaak meer slechts dan goeds teweeg brengt!

Dat is het.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Volgens wikipedia duurt een dysthyme stoornis minimaal twee jaar. Na die twee jaar kan het dus over zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij sommig mensen (ongeveer de helft) helpt het om tijdelijk antidepressiva te gebruiken. Dit moet je altijd onder begeleiding doen van een psycholoog of huisarts en het werkt nog beter als je het combineert met (cognitieve) (gedrags)therapie.

Je serotonineniveau neemt toe door de medicijnen en de kans is aanwezig dat dat, ook na afbouw, blijvend is. En van serotonine wordt je blij kort gezegd.

Let ook op dat je tergend langzaam afbouwd. Beter te langzaam dan te snel!

Ik zou het gewoon proberen. Je zult versteld staan hoeveel lichter en fijner je leven zal worden! Depressief zijn, ook al is het een lichte vorm, is niet leuk en waarom zou je daar in berusten? Sterkte!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dysthymie is een chronische aandoening, dat wil zeggen dat de klachten al een tijdlang bestaan. De diagnose dysthyme stoornis wordt gesteld als deze klachten langer dan twee jaar bestaan.
Met een behandeling als bijvoorbeeld cognitieve gedragstherapie en/of medicijnen kan deze stoornis verdwijnen.
Wat de beste behandeling is, is mede afhankelijk van de oorzaak van de dysthyme stoornis. Die kan biologisch zijn, psychosociaal (samenhangend met factoren in de omgeving) of psychisch (dingen die je hebt meegemaakt).
Vaak hebben mensen naast deze dysthyme stoornis ook persoonlijkheidsproblematiek. Belangrijk is het dan ook om die problemen aan te pakken waardoor je indirect ook de dysthymie aanpakt.

Als je hersteld bent van een dysthyme stoornis, blijft het wel een zwakke plek. Veel mensen krijgen het opnieuw.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing