Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is er aan de hand?

Al jaren lang heb ik moeite met afspraken nakomen. Het komt geregeld voor dat ik afspraak maak met vrienden en er vervolgens helemaal geen zin in heb! Een afspraak geeft een behoorlijk benauwd gevoel en verzin wel eens een smoesjes. Ik heb ook niet veel vrienden, omdat het mij niet lukt er gedoseerd tijd in te steken. Dat geldt dus ook voor hobby's. Ik heb gevoetbald en ook hier had ik moeite mijn verplichtingen na te komen. Trouwens met heel veel dingen in mijn leven heb ik moeite om gefocust en dus ook gestructureerd en gedoseerd energie aan te geven.

Ik merk dat ik telkens weer in de problemen kom. Als je een band met iemand hebt worden er dingen van je verwacht. Op zich wil ik dat heel graag en heb ik er ook wel behoefte aan. Maar soms ben ik moe en heb ik mijn kop er helemaal niet naar staan. Laat staan dan een smsje te sturen of te bellen. Ik weet dat ik eerlijk moet zijn tegen ze, maar dan nog lijkt het alsof ik helemaal niet geïnteresseerd bent en er maar even met de pet er naar gooit!

Moet er ook bij zeggen dat ik mijn hele leven al moeite heb gehad met mensen die mij druk opleggen. Als ik vroeger mee moest helpen opruimen raakte ik helemaal van slag!

Wie herkend dit? Hoe zou het kunnen komen en wat kan ik er aan doen? OOk voor mij is het heel zwaar en telkens stel ik mijzelf teleur.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Psyche
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Het zou inderdaad ADD kunnen zijn. Mijn partner werkt bij Centram in Amsterdam als vrijwilliger bij het project "over de drempel" daarin krijg je stap voor stap wat begeleiding om meer structuur te krijgen in je leven.
Op dit moment helpt hij een vrouw met ADD hiermee.
De tekst op de website is naar mijn mening niet volledig (gezien ADD enz.) maar je kunt altijd contact opnemen.
Al je niet in Amsterdam woont, volgens mij zijn er ook elders in het land soortgelijke projecten gaande.
Ik wens je veel succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Aan jou de keuze, wie wil je zijn?

Je zegt dat je jezelf teleur stelt, dus blijkbaar is je verlangen om anders te zijn, je anders te gedragen dan je nu doet.

Dan zit er niets anders op dan dat te veranderen, en dat vereist wilskracht en inspanning.
Je kunt een bezoekje aan een psycholoog overwegen, om (nog) meer inzicht te krijgen in je gedrag en eventuele andere factoren in beeld te krijgen c.q. uit te sluiten.

Overigens herken ik je verhaal voor een groot deel wel.
Maar ik heb er op een bepaald moment een streep onder gezet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ici, heb je je wel eens laten testen? Het zou heel goed kunnen dat je een bepaalde vorm van autisme hebt. Of ADD. Dan zitten die kenmerken IN je. Met wat hulp zou je dan kunnen leren daar mee om te gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is een beetje moeilijk te beoordelen vanaf hier, want het kan twee kanten op. OF je hebt inderdaadv een vorm van ADD (wat an sich door een professional vrij eenvoudig te diagnosticeren is), OF het is gewoon een beetje verwend gedrag in combinatie met een lage frustratietolerantie. Niemand heeft altijd zin in dingen die hij moet doen, en zin maken is een heel normaal onderdeel van het leven. Tegenwoordig echter lijkt het veel kinderen van jongs af aan wel heel erg makkelijk te worden gemaakt, en tegen de leeftijd dat ze echt niet meer overal mee wegkomen, weten ze er eigenlijk niet goed mee om te gaan. Klinkt lullig, maar dat komt best wel meer voor dan je denkt. De wereld draait natuurlijk niet altijd en overal om jou.

Laat dus eerst bevestigen of uitsluiten dat er echt iets met je aan de hand is, en zoniet, dan zul je gewoon moeten leren af en toe een beetje zin te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Positieve vrijheid is de vrijheid de "vrijheid tot het inzetten van je eigen vermogen". Het is de mogelijkheid om te kiezen en het eigen leven in te richten. Het is de vrijheid waar men het over heeft wanneer het gaat over de vrije wil. Ik ben vrij en daarom doe ik wat ik wil, is lastig om te analyseren.
Vrijheid is het gevoel dat je iets vrij en graag doet, onvrijheid is het gevoel dat je iets onvrij en met tegenzin doet, de ervaring van gedwongenheid dus.
In beide situaties wordt je echter bepaald door de neurobiologische processen in je brein. Van een meer robuuste vorm van vrijheid als een vermogen tot (autonome) alternativiteit is volgens fysicalisten geen sprake. Dat kán ook niet als je beweert dat al het mentale uiteindelijk wordt gerealiseerd door het onderliggende brein.
Jij leeft graag op jezelf, dat kan geen kwaad het is een kwestie om daar mee om te gaan, en vlakaf nee te durven zeggen dan je afspraak niet na te komen.

Pas wanneer je je realiseert dat je niet meer aan je eigen dingen toekomt, zou het kunnen zijn dat je achteraf niet zo blij meer bent met de keuze die je toen had gemaakt.

Doe geen dingen tegen je zin!
Veel succes met de onderstaande link!
ps.: een goei vraag!

Toegevoegd na 1 minuut:
Krijg de link niet meer open, zoek een s vrijheid bij Google, succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing