hoe voer je een gesprek?
Dit klinkt misschien als een heel domme vraag, maar voor mij is het een serieuse vraag. Ik heb ooit mijzelf laten testen op mijn IQ en EQ en daar kwam al tijdens de test naar voren dat ik iemand ben die zich laat "interviewen". Vragen + antwoord = over mij. Ik ben mijzelf daar totaal niet van bewust, pas als ik er zelf op let merk ik dat ik zo een gesprek voer.
Nu is dit natuurlijk niet sinds gisteren en heb ik hier al mijn hele leven last van. En heb ook in de tussentijd wel wat truukjes geleerd om niet te laten merken dat ik praten maar lastig vindt. Ik begin dus ook niet vaak uit mezelf een gesprek.
Nu wil ik toch weten, hoe een normaal gesprek in zijn gang gaat. Het maakt mij niet uit of het formeel is of informeel, alhoewel je met informele gesprekkken de hele dag door bezig bent. Dus zal mijn vraag grotendeels gebaseerd zijn op de dagelijkse gesprekken.
Wat moet ik vermijden, en waar kan ik het beste op letten? En hoe voer je een gewoon gesprek, zonder dat het op een interview lijkt?
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.