Kunnen autisten geen afspraken nakomen?
Ik heb een autistisch meisje in de klas. Ik kan het wel met haar vinden, zolang ik niet met haar hoef samen te werken. Ze komt nooit haar afspraken na, en als je haar vraagt wat de reden is, heeft ze altijd iets klaarliggen. Ze heeft een keer een soort van spreekbeurt gehouden wat autisme precies is en heeft uitgelegd dat ze moeite heeft met plannen enzo. Nu zou ze voor gisteravond 7 uur een deel van de opdracht die we samen moesten doen naar mij toe sturen, en de dag daarvoor heeft ze gezegd dat het haar wel lukt. Gisteren heb ik haar helpen herinneren en ze zei dat het helemaal goed zou komen. Nu hebben wij voordat we aan de opdracht begonnen afspraken gemaakt waarvan een luidt: 'Wanneer we een afspraak hebben dat een bepaalde dag een deel van de opdracht klaar moet zijn, moet deze vóór 19.00 uur bij de ander in de mailbox staan. Lukt dit niet om een bepaalde reden, dan laten we dit elkaar weten door middel van een mailtje, sms'je of telefoontje.' Ik heb haar gisteren ook verteld dat als er iets tussenkomt, dat ze mij moet bellen of anders haar moeder moet laten bellen, dan doe ik dat deel wel. Maar gisteravond heeft ze een sneetje gekregen in haar been en daarom was ze niet fit die avond en heeft de opdracht niet kunnen afmaken. Maar ze mailt niet, ze belt niet, ze smst niet, ze nam de telefoon niet op.
Hebben autisten zo'n probleem met afspraken nakomen of heb ik nu te maken met een gevalletje 'ik-lift-mee-met-mijn-medeklasgenoot'?
Het helpt meestal als je een planning maakt met de andere groepsgenoten autistisch of niet. Op maandag moet er dit ingeleverd worden, op vrijdag dat. Zo heb je alles op tijd klaar.
Wissel emails uit +telefoonnummers. Zorg dat iedereen zijn werk in zijn agenda schrijft en schrijf regels op: bijv. voor zaterdag het werk neit ingeleverd, dan lig je uit het groepje
Ik ga morgen de opdracht zonder haar naam inleveren, ze heeft slechts 5% van de opdracht gedaan, ik heb de rest gedaan.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.