Hoe kan ik mijn gedachten veranderen?
Ik heb last van een paniekstoornis Elke keer als ik iets ga doen buitenshuis gaat mijn angstige gedachte gelijk werken Rampscenario's vliegen door mijn hoofd Is er een manier om mijn gedachten te veranderen? De therapie manier (wat is het ergst wat er kan gebeuren, en dan, en dan) die het meest gebruikt wordt werkt bij mij niet.
Toegevoegd na 55 minuten:
Sinds vorige week zeg ik steeds tegen mezelf: ik ben bang voor een gedachte en het is niet echt Zou dat op langere termijn helpen?
Toegevoegd na 1 uur:
Ik heb al heel veel therapien gedaan maar toch kom ik niet verder Vandaag heb ik gesprek voor EMDR Mijn psycholoog vindt het een wanhoopspoging maar hij kan me ook niet verder helpen Ik praat er juist heel veel over Schaam me er absoluut niet voor alleen in situaties waar ik paniek heb merkt bijna niemand dat aan me Het belemmert mijn hele leven want durf naar veel dingen niet naar toe Veel dingen probeer ik wel te doen maar dat valt niet mee Ik wil ook geen medicijnen
Als ik ergens heen 'moet' wat een ander hartstikke leuk zou vinden gaan bij mij alle angstgedachtes weer aan de gang en dan is dat leuke helemaal niet leuk en voelt het alsof ik iets verschrikkelijks moet doen.
Een andere aanrader vind ik het boek "Denk je sterk en denk je zeker". Echt een eyeopener! Er staan ook veel praktische oefeningen in:
http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boeken/denk-je-sterk-en-denk-je-zeker/1001004001961969/index.html#product_description
Overigens heb ik ook veel positiefs gelezen over EMDR, dus dat lijkt me zeker het proberen waard.
Veel sterkte en succes!
Ik ben ook 6 maanden in een speciaal angstcentrum in behandeling geweest maar had het idee dat ze ook niet echt iets konden betekenen voor mij. Iedereen om mij heen die daar zat kreeg goede begeleiding en ik moest maar rondjes blijven lopen in de buurt waar ik geen angst van kreeg. Op een of andere manier heb ik nooit 'geluk' met mijn therapie...
Kom je uit de buurt van Amsterdam, dan heb ik een goed adres voor je. Misschien is het ook aan te raden om je een met mediteren bezig te gaan houden. Ook TaiChi en QiGong hebben me veel geholpen.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.