Waarom heb ik soms "Neppe" herrinneringen? Herrinneringen waarvan ik dus zeker weet dat ze nooit gebeurd zijn.
IK heb soms wel eens dat ik me dingen herinner waarvan ik heel zeker weet dat ik ze nooit heb meegemaakt.
Meestal zijn her herinneringen waar ik dan zelf niet eens bij betrokken was.
Ik heb ook ooit wel eens gehad dat ik van de fiets af was gevallen en daardoor bewusteloos op straat lag. Toch kan ik me herinneren dat ik bewusteloos daar lag.
Om een 1 of andere reden zijn dat soort herinneringen altijd vanuit 3e persoon (dus niet vanuit de ogen van iemand, meestal een beetje van schuinboven).
Heel zelden komt het voor dat iemand me iets verteld wat hem of haar is overkomen en dan heb ik daar een "neppe" herinnering van die heel veel daarmee overeen komt.
Mijn vraag is: wat is dit? is er iemand anders die dit ook heeft?
Toegevoegd na 10 minuten:
Ik heb die herinneringen niet alleen bij vermoeidheid. Ik kan ze altijd uit me geheugen ophalen.
Toegevoegd na 13 minuten:
Het varieert van goede herinneringen (bijv. als dj draaien op een groot feest)
tot hele nare herinneringen (bijv. bedreigd worden met vuurwapen).
Toegevoegd na 34 minuten:
Ik bedoel dus geen Deja Vu, want als ik bijv. in de trein zit kan ik ook van die neppe gedachten ophalen die niets met treinreizen te maken hebben (zoals dus die bedreiging door iemand met een vuurwapen).
Het kost me vaak wel meer moeite om dat soort herinneringen weer helder op te halen, dan gewone herinneringen.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.