Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Zijn er medicijnen of psychologische behandelingen voor beelddenkers?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Psyche
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (4)

Waarom zou je daar medicijnen voor moeten hebben.
De een denkt anders dan de ander , niks mis mee.
Dus nee, die zijn er niet en ook niet nodig
14 jaar geleden
Een beetje beelddenken kan geen kwaad. Maar er zijn kinderen die alleen maar beelddenken; dat wordt soms als een gedragsstoornis gezien.

Medicijnen en psychologische behandelingen, dat gaat allemaal veel te ver. Wel kan een "beelddenker" speciale aandacht nodig hebben van leerkrachten en/of ouders.

Hieronder een link naar een site waar het allemaal heel helder wordt uitgelegd. O.a.
- Beelddenken: Algemeen
- Herkennen van beelddenken
- Kenmerken van beelddenken
- Tips voor het omgaan met beelddenkers (voor ouders, school en kinderen)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben zelf ook een beelddenker dat gaat de hele dag door en het is altijd druk in mijn hoofd. Aangezien ik dit altijd heb gehad weet ik ook niet beter. Maar heb jij daar zo enorm last van dat je dit wil onderdrukken door chemische medicijnen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Medicijnen en psychologische behandelingen gaan mij ook wat ver. Er mankeert deze mensen niks. Het vervelende voor de beelddenkers is alleen dat de huidige snelle wereld niet op hen is ingericht en ze daarom overprikkeld kunnen raken.

Wat kun je doen? Zorg voor rust, reinheid en regelmaat (ik ga er bij de uitleg vanuit dat het om een kind gaat):

Rust: zo min mogelijk TV (vooral die Nickelodeon tekenfilmpjes met zoveel bits per seconde, brrr), DS, WII, computer.
Zet de mobiele telefoon zo nu en dan uit.
Ga wandelen - lekker naar de bossen of het strand.

Reinheid: zorg voor een opgeruimd huis. Een opgeruimd huis brengt rust in het hoofd.

Regelmaat: maak een planbord/ planning voor een week.
Wat gaat er gebeuren, wat gaan we doen, wat wil jij doen? Bespreek dit samen.
Zorg verder voor vaste rituelen zoals bij het opstaan en naar bed gaan.

Mocht het kind (persoon) overprikkeld zijn, laat het dan even met rust. Geef aan dat je ziet wat er gebeurt bijv. volgens mij wordt het je allemaal teveel, ga lekker op je kamer zitten of ik laat je even met rust.
Want je zult begrijpen dat als jij boos wordt of geprikkeld raakt, het kind alleen maar verder is van huis en de spanning groter wordt!

Succes en weet beelddenkers zijn hele mooie, gevoelige mensen!

ps. ik ben er zelf geen 1 hoor :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing