Hoe kan ik verdrongen gebeurtenissen verwerken?
Misschien een lastige vraag maar ik probeer het iig:
Binnenkort ga ik naar EMDR-therapie voor traumaverwerking. Ik ben een paar jaar geleden mishandeld/misbruikt en daar denk ik nog vrijwel elke dag aan. Het stomme is alleen dat die herinneringen steeds dezelfde, hele korte flitsen/fragmenten zijn, maar als ik naar therapie ga moet ik goed kunnen vertellen wat er allemaal gebeurd is. Ik ben bang dat ik nauwelijks echt een hele gebeurtenis kan beschrijven en dat de psycholoog daar dan niet veel mee kan.
Ik maak me er wel zorgen om, omdat ik dagelijks last heb van dit trauma. Ik schrik me te pletter van onverwachte geluiden, voel me vaak heel gejaagd/gestresst en duik het liefst onder de tafel als iemand boos is. Zelfs mijn vriendin (partner, ben zelf ook een meisje) hou ik soms op afstand. Ik vertrouw niemand meer en dat zou ik graag anders willen zien. Als dat kan. Weet iemand hoe ik van die flarden herinneringen weer een logisch verhaal kan maken en zo verwerken? (Het gaat om meerdere gebeurtenissen).
Je weet maar nooit, misschien heeft iemand een creatief idee.. ;)
Toegevoegd na 3 dagen:
Bedankt allemaal voor de reacties hierop. Het heeft me echt weer een beetje moed ingesproken :).
Ik blijf twijfelen aan mezelf.. Is het wel erg genoeg om er zo mee te zitten? Heb ik het niet allemaal verzonnen/mezelf ingebeeld/uitvergroot? Maar ik ga zeker naar EMDR, en heb inmiddels wat meer rust gekregen bij het idee dat ik niet alles precies meer kan navertellen. Thanx!
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.