Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Vraag over medicijn Venlafaxine??

ik slik venlafaxine HCI retard 75 mg. maar kreeg nu de venlafaxine bluefish 75 mg.
Op allebei staat met verlende afgifte maar is het wel hetzelfde. De apotheek zegt dat het het zelfde is maar ik maak wel zorgen. straks reageer ik er anders op door bepaalde hulpstoffen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Psyche
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (5)

Het is een ander merk maar de hulpstoffen zijn hetzelfde. Je zou dus geen verschil moeten merken. Mocht je toch het idee hebben dat je er anders op reageert, dan kan je huisarts het oude medicijn (retard) weer voorschrijven, op medische gronden. Je krijgt het dan toch vergoed van je zorgverzekeraar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze hebben allebei dezelfde werkzame stof namelijk venlafaxine. Hoogstwaarschijnlijk zijn er ook dezelfde hulpstoffen gebruikt. Mocht dat niet het geval zijn, dan is de kans dat je overgevoelig bent voor een bepaalde hulpstof erg klein. Geen reden voor paniek dus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Artsen hebben tegenwoordig steeds vaker afspraken ( soms zelfs met bonussen) om de kosten voor de zorgverzekeraar zo veel mogelijk te drukken. Hierdoor zie je steeds vaker dat medicatie van andere goedkopere fabrieken worden voor geschreven. De bestanddelen zijn gelijk en zouden in principe evengoed hun werk moeten doen. In de praktijk is dat helaas niet altijd het geval.
Zodra je last krijgt van "stroomstootjes"in je hoofd betekent het dat deze medicatie voor jou niet naar behoren werkt en moet je je huisarts vragen de HCI retard weer voor te schrijven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zijn beide andere merknamen met zelfde werkzame stof.

Overigens als jij je meer happy voelt bij ander merk, en je arts heeft specefiek deze merknaam op het recept geschreven dan behoord je apotheek, als jij dat wilt, je dit te leveren.

Soms hebben apotheken afspraken met andere leveranciers en proberen ze je een ander merk aan te smeren (verkoopster mompelt iets als "is het zelfde product hoor, maar zit in een ander doosje".). Je kunt en mag de apotheek wijzen dat je arts je een specefiek merk heeft voorgescreven en dat ook graag wil ontvangen. Wil de apotheek niet meewerken? Recept terugvragen en naar een andere apotheek stappen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De werkzame stof (waar het om gaat) en de manier van afgifte zijn precies hetzelfde.
Probeer dit middel een tijdje uit, mocht je bijwerkingen hebben, overleg dan met je apotheek.
Ik kreeg jaren terug een locopreparaat (merkloos middel, verder hetzelfde). Maar de pillen die ik slik, zijn gecoat, zodat ze de maag onbeschadigd doorkomen. En kennelijk was die coating wel net wat anders, want ik kreeg binnen een paar dagen vreselijk maagpijn.
Terug naar de apotheek, en sindsdien krijg ik weer m'n 'oude' medicijn, ook al is dat duurder en zou het niet vergoed moeten worden. Op medisch voorschrift wordt het dat wel (en sja, als ik er maagbeschermers bij moet gaan slikken is dat toch ook weer duurder).
Dus probeer het uit, ik heb bij andere medicijnen nooit last gehad van overstappen op locopreparaten of andere merken. Krijg je wèl last, meld dat dan bij je apotheek zodat er gekeken kan worden of je niet toch je oude merk kunt krijgen (vooropgesteld dat je nieuwe variant niet gewoon het oude is met een nieuwe naam, dat kan namelijk ook nog).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing