hoe kom je van doodsangst af?
Mijn beste vriendin heeft altijd aanleg gehad voor angsten. Op zich was dat nog wel te doen maar de laatste maanden is ze erg bang om dood te gaan. Als ze hoort dat iemand bijvoorbeeld kanker heeft of een hartstilstand dan betrekt ze dat onmiddelijk op zichzelf en schiet in een paniekaanval van dagen. Het is soms zo erg dat ze voor haar kledingkast staat en nadenkt over wat haar moeder zal vinden van haar kleding tijdens het opruimen na haar overlijden. Ze houd enorm van het leven en is juist heel bang om dood te gaan. Het rare is, te hard rijden met de auto (wat ook gevaarlijk kan zijn) vind ze niet eng. Het zijn echt de dodelijke ziektes. Ze is zichzelf continu aan het bevoelen op bultjes zoals in haar hals aangezien ze rookt en doodsbang is voor keelkanker. Sinds dat iemand tegen haar gezegd heeft dat ze het juist kan aantrekken door er zoveel over na te denken is de angst dubbelop en is ze ook bang voor het nadenken erover. (dit was een psycholoog). Ik vind het zo zielig, ze is net 30 geworden en inplaats van lekker in het leven staan is ze continu bang en gooit ze een stuk van haar leven weg. Ze slaapt slecht door hartkloppingen (van de angst denk ik) en dit gun ik haar niet. Hoe kan ik haar helpen? ze is bij 2 psychologen geweest maar behalve de diagnose hypochonder heeft het niets geholpen.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.