Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

door je niet blind te staren of in alle hoeken te zoeken naar wat je wil, niet te luisteren naar anderen of willen voldoen aan de verwachtingen van anderen.

doelen stellen heeft geen zin, je zal er krampachtig naartoe moeten strijden wil het haalbaar zijn (een doel kan ineens minder leuk zijn, puur door de weg er naartoe)

wat zijn jou interesses, wat vind jij belangrijk.

het leven gaat zijn eigen weg, maar pak op wat op je pad komt en wat jij belangrijk vind als basis om mee verder te gaan en hier een richting aan te geven.

succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Begin met de Bijbel te lezen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vroeg het me op een bepaald moment ook af en denk dat als je de vraag lastig of moeilijk vindt je eigenlijk het leven een tijdje gewoon maar moet leven zonder dat er gestreefd moet worden of zonder een specifiek doel. Zodra je meer relaxed en minder gestresseerd door het leven gaat kom je wel wéér spontaan op een doel uit waar je mee bezig wil zijn.
Veel goeds toegewenst, V.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou zeggen: ga gewoon rustig zitten en bedenk waar je nu blij van wordt: werken, familie, vrienden, enz. Probeer dat steeds specifieker te verdelen in bepaalde handelingen tot je echt komt met iets waar je echt heel veel plezier in vindt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedenk wat je zou kiezen als je 3 wensen zou mogen doen! De antwoorden geven richting aan je leven!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
maak een lijstje met waar je blij van wordt en waar je minder blij van wordt. Bedenk dan wat je ultieme droom is en wat je wil bereiken. Als je dat hebt kijk je welke dingen je het beste kunt inzetten om daar te komen. Ga dus rustig zitten en schrijf dingen op!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er achter komen wat je wilt met je leven, daar doe je eigenlijk je hele leven over. Je kunt jezelf wel doelen stellen voor de korte, middellange en lange termijn, maar je komt er toch vooral achter wat je ECHT wil, door het leven gewoon te leven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zit met hetzelfde probleem. Ik weet eigenlijk ook niet wat ik wil. Er is zoveel!!! Ik ben ook nog steeds aan het uitzoeken waar ik nou eigenlijk goed in ben!

Wat ik doe is verschillende baantjes doen, stage lopen in buitenland, een hele andere opleiding. Zo kom je erachter wat je wel en niet leuk vind en waar je gelukkig van word en wat jij belangrijk vind in het leven.

Misschien is het een idee om jou perfecte toekomst eens op papier te schrijven. Zo kun je erachter komen wat jij belangrijk vind, wat jij wil enz. Verder denk ik dat mensen tegenwoordig teveel willen, maar ja er is dan ook zoveel en ja waarom ook niet alles willen hebben. Maar ja dat is onmogelijk en zorgt bij mij in ieder geval voor veel stress. Pak het kleinschalig aan. Denk bewust na over de dingen die je doet en kijk of je er een fijn gevoel bij hebt.

Het leven zal voor mij een levenslange zoektocht zijn en dat maakt het leven juist ook wel leuk, maar ik kan er ook wel eens depri van worden. Probeer het leven positief te benaderen en zie alles als een les. Neem af en toe het risico om ineens een andere richting in te slaan.

Een heel verhaal! Wat denk ik uit eindelijk het belangrijkste is. Ga leven, maak fouten, laat je gevoel spreken en doe ook dingen die je eerst niet achter jezelf zou zoeken! Dan komt de rest hopelijk vanzelf. En ja soms is het ook handig per dag te leven en niet naar de toekomst te kijken. Kijk wat er op je af komt en grijp je kans al zijn het kleine dingen.

Ik hoop dat je er iets aan hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar begin je niet opeens mee, daar ben je allang mee bezig als het goed is. Bewust of onbewust.
Verder: zie alle voorbeelden hierboven.
Maar wat ik zelf heel belangrijk vind: niet zo krampachtig zijn, let the flow flow. De toekomst kan je toch niet plannen. Zet grote lijnen uit welke kant je op wilt, maar hou de details voor de toekomst.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door eerlijk naar jezelf te kijken. Wat zou ik willen is vraag 1, en wat zou ik kunnen is vraag 2. Met meer te willen dan je aan kan, overvraag je jezelf.
Maar blijft nog open de vraag: waarvoor ben ik op de wereld en wie heeft mij geschapen? Wat zou Hij willen dat hoofddoel in mijn leven is? Ik zou eerst God willen kennen, die mij schiep, want door Hem te leren kennen ga ik Hem liefhebben. En ga daarom mijn leven zo inrichten dat het strekt tot eer en beantwoordt aan Zijn liefde tot mij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wie ben ik? Waarom doe ik wat ik doe? Wat maakt me gelukkig? Wat weerhoudt me? Wat wil ik? Wat kan ik?
Google eens op "levensvragen" en "vragen identiteit" en haal de dingen eruit waar jij iets aan hebt. Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kleine kinderen willen brandweerman worden of stewardess :)

Ik denk dat het vorm begint te krijgen, als langzaam duidelijk wordt waar je kwaliteiten liggen. Wat kun je goed en wat vind je leuk. Daar een combinatie van.
Ieder mens heeft kwaliteiten. Met je kennis en vaardigheden bouw je dat uit. Dat wijst vaak al in een bepaalde richting (zorg, technisch, reizen, studeren). Door ontwikkeling of studie kom je erachter of dat bij jou past.

Voor sommigen zal dit bijvoorbeeld op de havo al duidelijk zijn; anderen zoeken langer of veranderen van koers.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing