Waarom kunnen sommige mensen zo verschrikkelijk veel prikkels verdragen zonder er gek van te worden en anderen (ik bijvoorbeeld) niet?
Voorbeeld: afgelopen weekend kwamen mijn broer, schoonzus en het zoontje van mijn broer logeren. Het was even leuk, maar daarna had ik direct de neiging om me af te zonderen. Ik werd hondsmoe van alle prikkels, geluiden, lichten, gelach, het ging echt door merg en been. Dat is toch niet normaal? Het voelde gewoon of ik overspoeld werd met andermans energie. Ik voelde zelfs de moeheid van mijn familie, de chaos in het hoofd van mijn neefje etc. Hoe kan ik hier proberen boven te staan? Want nu moet ik vaak een dag of 1 a 2 bijkomen om al die onrust die ik opgevangen heb er weer uit te krijgen.
Als het een dagje weg is, ga ik met de trein, of ik zorg dat iemand anders kan rijden. Dan slaap ik onderweg, en als ik dan weer thuis ben, ben ik al redelijk hersteld.
Ik heb dan even slaap nodig om alle indrukken te verwerken, een dutje van circa 1 uur is vaak genoeg.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.