Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom kunnen sommige mensen zo verschrikkelijk veel prikkels verdragen zonder er gek van te worden en anderen (ik bijvoorbeeld) niet?

Voorbeeld: afgelopen weekend kwamen mijn broer, schoonzus en het zoontje van mijn broer logeren. Het was even leuk, maar daarna had ik direct de neiging om me af te zonderen. Ik werd hondsmoe van alle prikkels, geluiden, lichten, gelach, het ging echt door merg en been. Dat is toch niet normaal? Het voelde gewoon of ik overspoeld werd met andermans energie. Ik voelde zelfs de moeheid van mijn familie, de chaos in het hoofd van mijn neefje etc. Hoe kan ik hier proberen boven te staan? Want nu moet ik vaak een dag of 1 a 2 bijkomen om al die onrust die ik opgevangen heb er weer uit te krijgen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Psyche
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Dit klinkt idd als Hoog Sensitief of hoog gevoelig.
Je kan jezelf leren hiermee om te gaan en je af te sluiten voor teveel prikkels.
Jij hebt extra antennes, waarschijnlijk voel je de stemmingen van andere heel snel aan, de kunst is om te leren deze stemmingen niet over te nemen, dat gebeurt namelijk bijna vanzelf.

Er is veel te vinden op internet over HSP, maar laat je niet 'gek' maken, zoek iets waarvan je denkt dat het bij je past. Vaak zal je sites tegen komen waar het spirituele een grote rol speelt. Persoonlijk heb ik daar niets mee, maar het kan natuurlijk dat jij je daar wel in kan vinden.

Ik heb niet veel met labels overal op plakken HSP is iets wat in de psychiatrie niet erkend wordt als iets wat behandelt moet worden.
Wel herken ik mezelf als ik lees wat HSP inhoud, door te weten dat je die extra antennes hebt, kan je eigenlijk al zelf de oplossing zoeken en in praktijk brengen.
Ik stel mezelf voor dat ik een spons ben en loop dan even weg van de drukte om mezelf "uit te wringen" bij mij werkt dit
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

door het hele geheel van een afstand te bekijken en je eigen plek/ opstelling te bepalen en hier bewust mee bezig te zijn wanneer je weer onvreden voelt opborrelen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit heb ik ook, je bent gewoon hoog sensitief of hoe je t schrijft. Het kan helpen om naar een medium de gaan... Een paranormaal persoon. Deze kan je aura reinigen en je trucjes leren om dit minder zo te ervaren. Wat bij mij werkt is het afsluiten voor energieen van anderen door middel van een denkbeeldig doorzichtig ei dat alleen licht door laat. Stuur alle energieen die niet van jou zijn weg ' zeg gewoon in je hoofd: ik wil dat alle energieen die niet van mij zijn terug gaan naar bij wie ze horen' en denk dan dat er een ei om je heen staat die alle energieen tegen houdt. Als je dit goed doet zul je echt zien dat je hier veel minder last van hebt!! Ik weet niet waar je woont maar ik ken wel iemand in omgeving amsterdam. Succes
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik zou een googlen op HSP (high sensitive person), ca 20% van de mensen schijnt dit te hebben en daar valt alles wat je nu opnoemt onder. Er zijn ook van die online testjes met vragen over last van: geluid, drukte warmte kou, licht honger dorst etc, daarmee kun je een beetje testen of jij dat mogelijk hebt en hoe sterk

Vervolgens zijn er boeken vol over geschreven met zeer veel verschillende tips waarvan je dan echt zelf moet kijken wat je aanspreekt en wat niet.
14 jaar geleden
volgens mij las ik eerder ergens dat je slechthorend bent. zelf ben ik lich vrij ernstig beperkt. ik denk dat door de energie die we kwijt zijn aan de dagelijkse dingen zo groot is dat je weinig prikkels erbij kunt hebben. vergelijk het met iemand met griep, ook die kan minder prikkels hebben. dat je invoelt wat anderen voelen is denk ik hoge sensitiviteit. er staat heel veel over op internet. mijn persoonlijke ervaring is zoveel mogelijk rust nemen, dan gaat het beter.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goeie vraag, ik denk dat het belangrijk is om je op tijd even terug te trekken (voor zover dat mogelijk is natuurlijk).
Probeer binnen de situatie naar oplossingen te zoeken (bv. misschien kan je aan je broer of schoonzus vragen om je neefje een klein beetje rustig te houden). Of je hierbij ook wil uitleggen dat je snel last hebt van overprikkeling, is weer een vraag apart, je wil natuurlijk geen watje gevonden worden, maar soms kan uitleg wel voor wat begrip zorgen.
Probeer een middenweg te vinden, die voor iedereen werkt (dan zullen de anderen er het meeste begrip voor hebben).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Van kanaal switchen, dus gewoon enigszins doorgaan met wat je al doet. Je bent er eerder dorheen als je dingen gaat doen zoals tai Chi en/ of meditatie. Je keert dan eerder terug naar jezelf. Zpek verder dingen of situaties op die enegie geven. zoals je creativiteit wat meer gaan uiten, bij een watervalletje zitten schijnt ook energie te geven, ook op ontspanningsmuziek.nl zijn er cd's te vinden met muziek die energie geven. En dat werkt echt want ik keek er laatst zelf naar en dacht :"wat een flauwekul" Ben zelf iemand van eerst zien dan geloven. Dus ik downloade een cd van Lex van Someren, die ik wel aardig vond klinken. Toen hij tegen twaalven s avonds binnen was, ging ik hem gelijk een poosje luisteren... heb de rest van de nacht niet geslapen haha.
Verder kun je zelf nog wel manieren vinden om energie te verwerven. Ga daar wat meer aandacht besteden en vermijd energieslopende situaties zoveel mogelijk. Ga je naar geliefden die jouw energie op de een of andere manier slurpen trek je dan steeds even terug om bij jezelf te komen. Probbeer ook dan dingen te gaan DOEN en ook dingen die JIJ leuk vindt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Annepanne, hoog gevoelige vrouw, ja... zo werkt dat. Doodmoe worden van alle indrukken die op je afkomen en dan moeten bijkomen ervan. Ja, dat is echt normaal bij hooggevoelige mensen. Als het even kan plan ik een vrije dag nadat ik een hele dag bij iemand geweest ben of als men bij mij komt. Dat is "de prijs" voor een fijne dag met leuk gezelschap. Hooggevoelig zijn heeft zo zijn voordelen en nadelen. Er boven staan kan niet, wel ermee om leren gaan. Waarschijnlijk vind je het ook moeilijk om voor jezelf op te komen. Dat kan je gelukkig leren (assertiviteitscursus) en dat is wel belangrijk want hooggevoelige mensen zoals jij en ik en anderen hier moeten vaker voor zichzelf opkomen dan mensen die een andere gevoeligheidsgraad hebben. We zijn eerder op en moeten eerder onze grenzen aangeven. Eigenlijk zou het goed zijn om, wanneer je voelt dat een deel van je vertrekt uit de drukte, zich afsluit, om dat als signaal te herkennen waardoor je tegen je familie, of wie dan ook, kan zeggen: lieve mensen, amuseren jullie je alsjeblieft verder maar ik heb even een (half) uurtje voor mezelf nodig. Ik kom straks weer terug. Het is iets wat je kan leren accepteren dat dat nodig is. Ja, je bent hoog gevoelig... ja, je hebt meer tijd voor jezelf nodig. Meditatie, al is het maar 5 min. per dag, een goede hulp. Gronden/aarden zéér zeer zeer belangrijk als je hooggevoelig bent. Het helpt je in het NU te blijven zodat je alles mee kan maken. Verder zijn er technieken, Chelsea noemde er al een aantal om te beoefenen. Kijk welke je het meeste aanspreken. Ik zelf visualiseer me graag een enorme mooie transparante prachtige kleur roos tussen een ander en mij in wanneer ik voel dat ik me anders laat vollopen met indrukken die niet van mij zijn, die niet bij mij horen waardoor mijn eigen energie verdwijnt. Door de roos kan ik evengoed met liefde in contact met de ander blijven maar het houdt hun energie tegen en zendt het terug naar henzelf. En wanneer iedereen weg is, maar ook tijdens de visite, jezelf in gedachten douchen met de mooiste en lichtste lichtstralen die je je maar kan bedenken :-))
Lieve Annepanne, jij hebt al zoveel geoefend met accepteren van kwetsbaar zijn, dit kan je ook, hier kan je écht mee om leren gaan.
Hartegroet van mij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb ook wel dagen dat ik ook zo moe word en het een chaos is maar dit komt door mijn zusje ze heeft ODD een gedragsstoornis.
Ik weet ook niet hoe ik het van me afsluiten want je ziet hoor en hoort haar.
Maar ik heb wel een tip: een keertje met je ouders bespreken en gewoon wat minder opletten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
helaas, ik heb het dus ook. Ik ben ook heel erg sfeergevoelig en als ik zo'n dag als jij achter de rug heb, ben ik compleet total-loss. Google inderdaad eens op HSP en op nieuwetijdskinderen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing