Bestaat er een sporttherapie waarbij je je jeugdtrauma's en angsten op een verantwoorde manier te lijf kunt?
Over het algemeen ben ik redelijk zelfverzekerd maar als het om fysieke vaardigheden gaat, creeer ik bij mezelf al bij voorbaat een angst voor de angst. Het gaat dan om vaardigheden zoals skieën, waterskieën, schaatsen. Vorig jaar was ik op schaatsles en wilde ik mezelf bewijzen; het ging voor geen meter en het werd een mentale en emotionele strijd. Dat deed mijn zelfvertrouwen geen goed. Twee jaar terug zat ik op zo'n bananenboot en viel ik er in de eerste bocht al van af. Ik raakte ook lichtelijk in paniek omdat ik keihard in het water belandde en dan ga ik een beetje hyperventileren, terwijl ik gewoon goed kan zwemmen. Daar schaamde ik me zo voor dat ik er een angst voor ben gaan ontwikkelen voor mogelijke andere keren, bijv. stel dat ik wil leren waterskieën en ik beland in het water, hoe kom je dan met die latten weer aan de kant als het water diep is. Dat soort dingen dus. Ik kan daar eindeloos over nadenken en me zorgen maken en schamen en dat terwijl er niet eens sprake is van een cursus waterskieën. Toegegeven, ik ben een tobber en het gepieker is op zich het probleem. Aan de andere kant heb ik dat wel heel vaak als het om sport en spel gerelateerde dingen gaat. Het raakt dus ook mijn jeugdtrauma's; ik was een nogal bang, onzeker en eenzaam kind met o.a. watervrees. Ik weet dat er sporttherapieen bestaan om het algehele zelfvertrouwen op te vijzelen maar bestaan er ook sporttherapieën die dit soort jeugdtrauma's en angst voor de angst kunnen bestrijden?
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.