Wat heeft een mens minimaal nodig om psychisch gezond te zijn?
Wat zijn noodzakelijke voorwaarden voor een mens om mentaal gezond te zijn?
Ik zou het ook zo kunnen formuleren: Wat zijn de BOUWSTENEN van het menselijk geluk?
Toegevoegd na 51 minuten:
Behalve de (nuttige) piramide van Maslov ben ik ook op zoek naar persoonlijke ervaringen: Welk "basisingredient" in je leven, draagt het meeste bij aan je geluk?
Waar zou je beslist niet zonder kunnen (en evt. waar wel?)
Toegevoegd na 56 minuten:
(misschien kunnen we daarna tot een synthese komen).
Toegevoegd na 1 dag:
Beste mensen, wat een mooie antwoorden allemaal, ik wou dat ik deze vraag 10 jaar eerder gesteld had :-)
Ik vind zelf de definitie van Rene Diekstra over psychische gezondheid wel mooi: "Psychische gezondheid is niet hetzelfde als de afwezigheid van spanning, stress of conflicten. Het is eerder het vermogen om rationeel en logisch te kunnen denken, en het hoofd te kunnen bieden aan de veranderingen, stress, trauma’s en verliezen, die in elk leven voorkomen, op manieren die een zekere mate van emotioneel evenwicht en emotionele groei mogelijk blijven maken.
In het algemeen geldt dat psychisch gezonde mensen zichzelf (op belangrijke punten) waarderen, de werkelijkheid waarnemen zoals die ongeveer is, de beperkingen en de mogelijkheden van het leven accepteren, uitdagingen die het biedt aangaan, hun verantwoordelijkheden dragen, intieme relaties opbouwen en onderhouden, op een eerlijke manier met anderen omgaan, werk zoeken of hebben dat bij hun talenten en/of opleiding past, en een mate van tevredenheid ervaren die de inspanningen van het leven van alledag waardevol genoeg maakt."
Jullie hebben gelijk, het zijn in principe twee verschillende vragen, die deels overlappen.
(en als ik heel eerlijk ben, dan wil ik graag het antwoord op allebei weten :-) (wie niet, zou je bijna zeggen ;-)
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.