Wat is het verschil tussen borderline en narcisme?
In mijn buurt woont een dame van middelbare leeftijd. In haar vroege jeugd helaas veel meegemaakt. Als het gesprek de laatste tijd op iets komt dan gaat het over haarzelf, ze is altijd de beste in alles. Een compliment aan mij zit er wel eens in, vervolgens is er weer sprake van een vraag antwoord spelletje waarbij zij meestal 'wint' (er is dan sprake meer van een echte gedachtenwisseling of communicatie). Laatst zei ik heel erg in het algemeen en met een grapje dat je niet te veel bij jezelf moet stilstaan anders ben je narcist.
Zij verwees toen prompt naar mensen (volgens haar ; dat zei ze er niet bij) wel narcistisch waren maar zij had dat niet ; te veel aan therapie achter de rug.
Soms doorsta ik het contact, houdt het wel kort want haar schittering put me uit. Ik mag de bewoners in mijn straat. Het liefst ken ik ze allemaal. Toch weet ik niet hoe ik hiermee moet omgaan. Erg vind ik ''dat neerhalen van derden die niet bij het gesprek zijn, is echt genant daarom heb laatst ook gezegd ;'dat het mij pijn doet als zij zo negatief over anderen spreekt, dat zijn wel mensen van wie ik houdt.'
Het laatste doet me weer denken aan borderline waarbij je mensen overidealiseert of helemaal de grond intrapt. Zijn er overlappingen tussen de begrippen borderline en narcisme. Komt het laatste uit het eerst voort?
Ik wil niet oordelen maar ik wil zo graag de echte versie van haarzelf zien. ( in meer of mindere mate dan) want zo voel en weet ik helemaal niet wat ze denkt.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.