Moet ik deze oogkwalen nou wel of niet serieus nemen? Zie uitleg (alvast bedankt voor het lezen):?
Sinds 5 jaar weet ik dat ik diabetes 2 heb en heb sindsdien mijn leven veranderd; ik sport/beweeg veel, eet gezonder, maar af en toe wel een vieux-tje in het weekend. Ben op normaal gewicht gekomen; 11 kilo afgevallen en weeg nu 50 kg. Ben 1,51 mtr en 37 jr. Sinds een maand is het wel overgegaan op ouderdomsdiabetes en slik 3 x daags metformine 850, maar mijn suikerspiegel is gezond en op peil. Ik ben bijziend en heb-4/-5 glazen
Klachten:
Sinds een paar maanden heb ik in mijn netvlies (dus NIET mijn ogen zelf) :
- bijna dagelijks een soort caleidoscoop achtige bewegende vlek dat langzaam wegtrekt en ongeveer een kwartier duurt. Ziet er gekleurd uit en alsof ik de kegeltjes en staafjes van mijn iris zie.
- regelmatig witte of zwarte korte uitvallen aan de bovenkant zodat ik alleen de vloer kan zien alsof ik mijn ogen half dicht heb.
- soms een vervorming van zicht zoals bij een hele oude tv als je schakelt, je een paar tellen een vervorming van beeld ziet, maar dan langduriger.
Deze kwalen gebeuren meestal ’s avonds en vooral als ik moe ben. Heb dit zo goed mogelijk proberen te omschrijven. Ik heb geen last van migraine of hoofdpijn.
Oordeel:
Mijn huisarts, diabetes consulente en oogarts zeggen dat het niet erg is en me geen zorgen hoef te maken, maar achteraf vind ik dit nogal laconiek.
Heeft dit alles nu wel of geen verband met elkaar?
Iemand ook ervaring met deze klachten?
Moet ik een second opinion aanvragen?
Kan ik blind worden?
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.