Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Heeft iemand ervaring na een cataract operatie?

Begin juni moet ik een cataract operatie ondergaan en zou graag ervaringen weten van iemand die dit ook heeft laten doen en wanneer kan men terug met de auto rijden.

2 dagen geleden
in: Optiek
Vaughn
2 dagen geleden
Ik zou mij meer druk maken over het herstel van de ogen i.p.v. of je gelijk weer kunt autorijden, want dat is totaal ondergeschikt.
ronron1212
2 dagen geleden
Binnen een paar dagen kun je weer rijden.
https://www.oogkliniekbrugge.be/wat-doen-we/cataract-operatie/
tinus1969
2 dagen geleden
Mijn ervaring met welke operatie dan ook, klein of groot, is dat je de eerste 24-48 uur beter niet (lang) alleen kunt blijven. Juist bij operaties waarbij je snel naar huis wordt gestuurd.
Inekez1
2 dagen geleden
Dat kan per persoon heel verschillend zijn. Mijn vader kon na een aantal dagen weer goed zien en veilig autorijden. Hij heeft alleen een leesbril. Mijn moeder draagt al jaren een vrij sterke bril, ook tijdens autorijden. Zij had door de staaroperatie een andere bril nodig. Die wordt pas gemaakt nadat beide ogen waren behandeld en weer goed hersteld voor de oogmetingen. Daarna nog wachten tot de nieuwe bril klaar was en daar dan eerst nog een week aan wennen, omdat haar ogen inmiddels gewend waren zonder bril. Alles bij elkaar heeft dat ruim 2 maanden geduurd voordat zij weer zelf kon rijden. Kortom: er valt hier weinig zinnigs te zeggen over jouw situatie. Sowieso niet binnen 2 dagen, maar als je pech hebt dan kan het best een tijd gaan duren. Jouw oogarts kan je daar een beter advies in geven dan wij.
KleinDuimpje
2 dagen geleden
Als u weer goed en scherp kunt zien, kunt u weer autorijden. Het is inderdaad afhankelijk van hoe u nu dichtbij en veraf ziet. Inekez1 legt dat ook goed uit.
Moet u na de operatie een compleet andere glazen aangemeten krijgen, dan kan het een paar weken duren. Is dat bij u niet het geval, duurt het een paar dagen. Verder is het ook afhankelijk of het alleen een nieuwe lens is. Sommige patiënten hebben ook iets aan bijvoorbeeld het hoornvlies of netvlies, waardoor de ingreep iets ingewikkelder wordt en men langer troebel ziet (en daardoor langer niet kan autorijden). Mijn moeder is na de ingreep nog een aantal keren behandeld met een laser aan de ogen. Als u geholpen bent, kunt u gewoon aan de arts vragen of de ingreep ongecompliceerd was. Hij of zij kan dan meteen een indicatie geven.
samaiphon
een dag geleden
ok bedankt voor de info; omdat mijn zicht nog heel goed is denk ik wel dat ik na 2 dagen wel weer zal kunnen autorijden; het plaatsen van een nieuwe lens is waarschijnijk uit voorzorg en preventief om latere problemen te vermijden zoals de oogarts me ook uitlegde

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing