Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom ook een beeldschermbril als je al een varifocale bril hebt?

Ik draag normaal gesproken contactlenzen. Nu wil ik ook een bril aanschaffen. Dat moet sowieso een variifocale bril worden.

De bril is voor af en toe - normaliter gebruik ik de contactlenzen.

Ik hoor regelmatig dat ik dan ook een beeldschermbril nodig zou hebben. Maar... waarom? Als ik een varifocale bril heb, kan ik toch ook op een beeldscherm kijken? Zeker als het maar een enkele keer is, en dan maximaal een uurtje per dag.

Of zie ik iets over het hoofd en heb ik naast mijn varifocale bril ook een aparte berldschermbril nodig?

2 dagen geleden
in: Optiek
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (3)

Bij een varifocale bril zit het leesgedeelte (voor dichtbij) onder in het glas. Met zo'n bril voor een scherm zit je (om goed te kunnen lezen) met je hoofd achterover (wat nekklachten kan geven).
Met een schermbril heb je het zichtgedeelte voor dichtbij veel meer in het midden van het glas, waardoor je beter kunt lezen met je hoofd in een natuurlijkere stand. (Althans, dit is mijn persoonlijke ervaring).
2 dagen geleden
Probeer het gewoon uit. Ik heb ook varifocaal, maar als ik op de computer bezig ben zet ik m altijd af, dat kan ik zonder bril prima zien. Met bril is het scherm voor het leesgedeelte te ver, en voor het verweggedeelte te dichtbij
2 dagen geleden
Een varifocale bril heeft een vrij smal verticaal gebied waarin de bril dichtbij goed werkt. Je moet dus de hele tijd je hoofd van links naar rechts bewegen om je scherm goed te kunnen lezen.
Een beeldscherm bril is juist ingesteld om breed goed zicht van dichtbij mogelijk te maken.
I.p.v. met je hele hoofd kun je met deze bril volstaan om alleen je ogen te bewegen.
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing