Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom kan ik met een plusbril beter op afstanden kan zien dan zonder bril?

Voor tv kijken of buiten zie ik beter met een +3 of een +3,5 bril dan zonder bril, terwijl ik eigenlijk zou moeten verwachten dat daar een - bril voor nodig is. Voor krantlezen heb ik (ruim) +5 nodig.

een jaar geleden
in: Optiek
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (1)

Mensen met ideale ogen kunnen met ontspannen accommodatie-spieren scherp zien op afstanden van pakweg meer dan 10 meter.
Om dichterbij scherp te zien spannen zij hun spieren rond de ooglens (onbewust) aan zodat die iets boller gaat staan. Zo kunnen zij ook een krant lezen zonder daar een leesbril voor nodig te hebben. De ooglens laat zich vervormen hetgeen +2 dioptrieën “leesadditie” op kan leveren.

Bij oudere mensen gaat dat vervormen van de ooglens wat lastiger, en vroeg of laat ga je een leesbril gebruiken. Eerst kun je met +1 toe, later kan dat nog wat meer worden.

Als u voor krantlezen ruim +5 nodig hebt, laten we zeggen +5,5 , dan zijn 2 eenheden daarvan een normale leesadditie, en de overblijvende +3,5 die u voor vér zien gebruikt lijkt mij dan vanwege de afwijking in de ooglengte van uw ogen ten opzichte van een ideaal oog.
Mensen met plus sterkte hebben zeg maar een van voor naar achter iets te kort oog en zijn daarmee vérziend, en mensen met min sterkte een iets te lang oog. Deze mensen zijn bijziend.

U bent vérziend, en aan een bril met min glazen heeft u helemaal niets. Vérziende mensen zijn gebaat bij een bril met plusglazen, óók voor veraf echt scherp zien. Zie de bron https://oogheelkunde.mumc.nl/het-verziende-oog van het Maastricht UMC.
En voor leeswerk moet voor iedere wat ouder wordende mens de zgn. “leesadditie” er nog bovenop. Een soort plustoeslag die niemand aanvraagt en die men toch vroeger of later ontvangt!

Ik heb zelf min glazen, en draag buitenshuis altijd een bril. Maar voor de kleine lettertjes in de supermarkt hoef ik geen leesbril: ik kijk met mijn bijziende ogen gewoon even over mijn bril heen.
een jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing