Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is er een bril om tekst te lezen vanaf 2 a 3 meter?

Voor een voorstelling moet ik dingen oplezen vanaf A4 die op de grond liggen her en der op het podium.
Ik heb moeite om het te lezen, dus vroeg me af of je daar een 'kruidvat' brilletje voor kon aanschaffen.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Optiek
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

ort antwoord. Ja daar zijn brillen te koop.

Langer antwoord.
Er is verziendheid en bijziendheid.
Verziend wil zeggen dat men dichtbij niet zo goed kan lezen. Bij de meeste op zo'n 0.3 en 0.4 m afstand zijn de problemen.
Bijziend wil zeggen dat men ver weg niet meer zo goed kan zien. Dat is dan meestal vanaf 3 m.
Er zijn ook mensen die de twee hebben en die moeten nog een meer aangepaste bril en dan zijn er ook nog verschillende oogafwijkingen.

Ik neem aan dat je verder geen last hebt van afwijkingen, anders had je al langer een bril en was je waarschijnlijk er wel bekender mee. Zeker met een afwijking is het belangrijk om je ogen te laten testen. Dat doen oogartsen, maar heel vaak is het gewoon bij de verkoper van brillen ook te laten doen.

In jouw geval kan je, zeker als het maar voor die ene avond is, volgens mij wel bij het kruidvat eens gaan kijken of je iets vind waardoor je beter gaat zien.

Nu hoeveel bioptie = bpt = D ( sterkte ) voor je bril jij moet nemen. Dat is iets moeilijker om te zeggen. Verziend krijgt een - bijziend een + voor het getal. Dat is simpel, maar welk getal er achter moet staan is wat anders.
Want dat kan van verschillende factoren afhangen. ( bolheid van je ogen en de spieren van je oog hebben te veel spanning )
Wel is het ook zo dat als je verkeerde glazen neemt je, je ogen eigenlijk geen plezier zal doen en je zelfs ze kan schaden.
Daarom ga ik geen getal voorstellen voor je probleem op 2 meter maar weer herhalen dat je op zijn minste zo'n leeskaart van de winkel kan proberen om een goede sterkte te vinden. En zelfs dat is maar minimaal, er zijn professionals die dit doen en dat zijn eigenlijk de enige die zeker kunnen zeggen wat je keuze moet zijn.
.
vb op de site zijn verschillende brillen met + en - te koop.
Toegevoegd op 04 februari 2020 15:37: bron, tekst
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
NEEN, dat bestaat niet. De goedkope leesbrilletjes zijn voor een normale leesafstand en kunnen je dus niet helpen.
Als je een A4 wilt lezen op twee meter afstand zou je een bril moeten hebben met een verrekijker-prisma-optiek en die brillen bestaan niet.
Cabaretiers gebruiken op het podium vaak grote papieren (wel tot A2) met teksten in zeer grote letters. Dat zou voor jou het enige alternatief kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing