Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Zijn de glazen van een bril van Hans Anders net zo goed als van een dure opticien?

Het gaat in mijn geval om een multifocale bril. Hebben de opticiens die de oogmeting doen dezelfde opleiding dan van een dure opticien is ook een vraag die ik graag beantwoord zie.

5 jaar geleden
in: Optiek
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

Een opleiding tot opticien is overal het zelfde dus iedereen die die opleiding heeft gevolgd weet en kan het zelfde. De prijzen bij Hans zijn goedkoper vanwege goedkopere of groter ingekochte monturen en betere afspraken met de fabrikant die de glazen levert.
5 jaar geleden
Er bestaat wel een opleiding tot opticiën (op mbo4-niveau) maar die is niet verplicht.

De NUVO (Nederlandse Unie voor Optiekbedrijven) zou graag zien dat opticiën een beschermd beroep wordt waarbij alleen opticiëns met minimaal een mbo4-opleiding oogmetingen mogen uitvoeren. Die eis is er wel voor de opticiëns die bij NUVO zijn aangesloten maar veel optiekzaken zijn dat niet. Diezelfde NUVO stelt dat Nederland een van de weinige Europese landen is waar het uitvoeren van een oogmeting niet bij wet geregeld is.

Over Hans Anders werd in het artikel in de bron o.a. het volgende gezegd:

"Hans Anders is niet aangesloten bij NUVO en werknemers die oogmetingen uitvoeren hoeven daarom geen drie- tot vierjarige MBO-4-opleiding te hebben afgerond. "Wij bieden een interne opleiding van een jaar aan, die aan dezelfde eisen voldoet als de MBO-opleiding tot opticien", meent een woordvoerder. "Net als de NUVO vinden ook wij het belangrijk dat de kwaliteit van metingen hoog is." (...)"
Correctie:
Afkorting NUVO betekent:
Nederlandse Unie van Optiekbedrijven
.
.
En even voor de duidelijkheid:
Ik stel (dus) niet dat een 'dure' opticiën wél altijd die opleiding op mbo4-niveau heeft. En ook niet dat opticiëns van een 'keten' die opleiding op mbo4-niveau niet hebben.
5 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing