Is keratoconus altijd progressief?
Een aantal maanden geleden is er een topografie gemaakt van mijn beide ogen. Dit omdat ik contactlenzen wilde proberen en er werd gekeken of mijn ogen hiervoor geschikt zijn. De optometrist merkte op dat er een lichte keratoconus aan beide ogen is te zien.
Hij zei dat het niet vergevorderd is, maar in een licht beginstadium
Ik draag al jaren een bril en heb een sterkte van rond -1,75 aan beide ogen (heb bril recept niet bij de hand) en rechts een cilinder.
Met een bril zie ik goed. Er vind wel verstrooiing van licht plaats, vooral s avonds in het donker met veel verkeerslichten of lantaarnpalen maar dit ben ik gewend.
Zonder bril zie ik bijvoorbeeld de ondertitel van de tv dubbel, vooral met mijn rechter oog. Het algehele zicht zonder bril is wazig, maar ik zie nog veel. Wel is het vermoeiender dan met bril op .
Mij werd aangeraden om jaarlijks bij de optometrist op controle te komen om te zien of de aandoening erger wordt. Maar het is mij niet helemaal duidelijk of de aandoening altijd progressief is of dat het ook kan stoppen met erger worden.
Er werd verteld dat deze aandoening zich vaak ontwikkeld in de kindertijd maar erger wordt tussen de leeftijd van 20 - 30 jaar.
Het is bij mij ontdekt op mijn 26e en het is nu pas in een beginstadium, dus ben ik benieuwd of dit iets kan zeggen over de prognose van de aandoening: als de aandoening heel licht aanwezig is op deze leeftijd, of dit dan kan betekenen dat de aandoening niet (zwaar) progressief is bij mij.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.