Is er zoiets als een maximale aditie voor lezen in een multifocale bril en worden je ogen slechter als je die verhoogt?
Ik ging laatst een nieuwe bril laten aanmeten. Ik verwachtte een sterker leesdeel te moeten krijgen omdat ik de kleine lettertjes op sommige verpakkingen enz niet goed kan lezen.
Sowieso vel het me op dat de testkaart voor lezen de kleinste letter veel groter is dan ik dagelijks in de praktijk tegenkom. Met andere woorden de test sluit niet aan bij de praktijk.
Toen ik meldde dat ik verbaasd was dat mijn bril de zelfde sterkte hield als ik al had, zei de opticien dat ze mij geen sterker leesdeel mocht geven. Dat de maximale additie voor lezen sowieso max +3 is en dat mijn + 2.25 additie al hoger is dan normaal voor mijn leeftijd en dat als ik naar 100% zou streven ik dan mijn ogen nog slechter zou maken (lui) en dan dus uiteindelijk over 10 of 20 jaar echt slechtziend zou worden omdat mijn ogen dan meer dan +3 nodig zouden gaan krijgen.
Kan dit verhaal kloppen? Ik vindt het best irritant om in winkels de verpakkingen niet te kunnen lezen.
Ik ben 57 jaar heb links voor ver zien +2.5 en rechts +2 en beide dus een additie voor lezen van +2.25.
https://www.pearle.nl/oogmeting/optometrist
Ook kun je, in plaats van het bezoeken van een optometrist, kiezen voor een leesloep, omdat je hem maar zo en dan nodig hebt, deze zijn algemeen verkrijgbaar in verschillende sterkten, prijsklassen en formaten.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.