Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is het hebben van meerdere brillen (voor meerder afstanden) of multifocale glazen alleen voor mensen met verziendheid?

Als bijziende heb ik altijd 1 bril gehad en daarmee doe ik alles. Of is mijn bril wellicht ook multifocaal?

Toegevoegd na 10 minuten:
Laat ik het anders zeggen hebben bijzienden soms ook meerdere -brillen of (een bril die multifocaal is op meerdere afstanden in het -bereik). Zoals verzienden zoals ik net begrepen heb ook meerdere brillen (kunnen) hebben?

Toegevoegd na 16 minuten:
- brillen= minbrillen
- bereik= minbereik

Valt nu precies ongelukkig door de enter zie ik.

Toegevoegd na 27 minuten:
Laat ik het anders zeggen hebben bijzienden soms ook meerdere minbrillen. Zoals verzienden ook meerdere plusbrillen (kunnen) hebben?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Optiek
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

Nee. Ook bijziende mensen krijgen bij het ouder worden er last van dat hun ogen niet goed meer kunnen focussen op nabije afstanden. Zodra jij halverwege de veertig of misschien pas tegen de vijftig bent zul je merken dat de lettertjes te klein worden om ze zonder leesgedeelte in je bril te kunnen zien. Voordeel voor bijzienden is dat gedurende dit verouderingsproces de bijziendheid meestal wat afneemt, en je dus minder sterke minglazen meer nodig hebt.

Toegevoegd na 12 minuten:
Bijzienden kunnen dus meerdere brillen hebben, maar zij hebben volgens mij gemiddeld vaker dan verzienden een dubbel focus mogelijkheid. Bij veel oudere bijzienden zie je dat ze hun bril afzetten als ze iets heel kleins willen bekijken, want met blote ogen kunnen zij van dichtbij scherper zien dan mensen met goede ogen. Voor lezen is die afstand te ver, dus daar is een dubbelfocus bril bij nodig.
Met moeder was sterk verziend, en zij gebruikte drie brillen: een voor gewoon kijken, een voor lezen, en een voor autorijden.

Toegevoegd na 2 uur:
Trouwens, zelfs zónder bril kan je tegenwoordig als bijziende toch dubbelfocus correctie krijgen. Zulke contactlenzen bestaan nu namelijk ook.
Amadea
8 jaar geleden
Nee, dit is voor zowel bijziendheid als verziendheid.
Er zijn zelfs veel optiekzaken die meerdere brillen aanbieden, voor zowel bijziendheid als verziendheid. Meestal als mode- accessoire. Of omdat het bepaalde dagelijkse bezigheden vergemakkelijkt.

Naast een gewone vertebril of multifocale bril. Kan je denken aan een zonnebril. Een computerbril, een leesbril, of een bril geslepen zodat je er op bepaalde afstanden beter mee kunt zien. Denk aan een pianobril, voor het ideaal lezen van de noten op 80 centimeter. Daar een leesbril gemaakt wordt voor letters op zo`n 40 centimeter.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing