Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is zout water slecht voor je ogen?

Dan bedoel ik zee water etc.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Optiek
26.5K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Geen enkel soort zeewater is helemaal steriel. Dus je kunt infecties oplopen door de bacteriën die in het water zitten. En dat is uiteraard voor je ogen niet goed. Als je in zeewater wilt kijken is het beter om een duikbril te dragen.
(Lees meer...)
Amadea
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Tóch zie ik vaak dat veel mensen zonder problemen onderwater kunnen kijken. Kun je na verloop van tijd een soort van bescherming opbouwen? & kan het op een bepaalde manier ook goed voor je ogen zijn?
Zout(natrium chloride) water is niet per se slecht voor je ogen, ooit wel eens een traan geproefd, daar zit ook zout in.

Voor sommige oogirritaties wordt zelfs een zoutoplossingspoeling aangeraden.* In lage concentraties.

"Natriumchloride is hetzelfde als keukenzout. Het komt van nature voor in het lichaam in een sterkte van 0,9%. Deze sterkte heet fysiologische zoutoplossing.
Om het oog te spoelen bij oogirritatie door rook, stof, allergie of infectie. Het verlicht de klachten en spoelt vuiltjes uit het oog.
Gebruik een oogbadje om te spoelen met deze oogwassing. Dit is bij de apotheek te verkrijgen. Lees verder de instructie op deze site."
http://www.apotheek.nl/medicijnen/natriumchloride-oogwassing?product=natriumchloride-oogwassing-fna#belangrijk-om-te-weten-over-natriumchloride-oogwassing

Zeewater en zout water zijn twee verschillende dingen, het antwoord van Amadea is daarvoor afdoende. Zeewater is water+zout+allerlei chemicaliën, deeltjes bacteriën. Maar dat geldt net zo goed voor zoet slootwater (behalve dat daar dus geen/bijzonder weinig zout(NaCl) in zit.

Wat we water(H2O) noemen is in realiteit vaak water met een hoop andere deeltjes, zelfs kraanwater is een oplossing van allerlei deeltjes in dat water. Ook dat zou in een gek geval tot een probleem kunnen leiden als het in je ogen komt (denk aan een vervuilingsbron(bacteriën) in de douchekop (nogmaals hoogst onwaarschijnlijk)).

Om zuiver water te krijgen moet je het destilleren of zelfs meerder keren(bidest). En dan zal je het ook onder bepaalde omstandigheden moeten doen zodat het niet direct weer vervuild raakt.

Ik kan me voorstellen dat een hogere concentratie zout dan de ~1% zeer vervelend kan zijn. Misschien bij hele hoge concentratie of droog zout, zou alle vocht opgenomen worden en zouden de kristallen zelfs schade aan kunnen richten.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding