Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is het goed als ik preventief bril draag, terwijl ik goed kan zien?

Ik lees super veel boeken. Ik heb "nog" geen last van oogklachten. Is het goed als ik alvast een bril aanschaf? Of heeft dat geen zin?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Optiek
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

Als je de veertig* nadert, kan het zinvol zijn om alvast een leesbrilletje aan te schaffen voor als je die nodig hebt. Of als je merkt dat je bijvoorbeeld in de avond wat meer moeite moet doen om scherp te kunnen zijn van dichtbij. Maar het lijkt mij dat je beter kunt wachten tot je hem daadwerkelijk nodig hebt: hoe weet je anders immers welke sterkte je moet hebben?

Een andere bril dan een leesbril is al helemaal niet zinvol. Opnieuw: wat voor sterkte zou je dan willen nemen? Een bril wordt aangepast op jouw specifieke afwijking. Als je geen afwijking hebt, hoeft er ook niets gecorrigeerd te worden. En een leesbril nemen terwijl je nu prima kunt lezen, lijkt me misschien zelfs contraproductief: je hoeft dan zelf niet meer erg te accommoderen om goed te kunnen zien en ik kan me voorstellen dat het dan moeilijker wordt om dit zonder bril goed te kunnen, of dat je puur uit gewenning meer naar de bril gaat grijpen die je eigenlijk nog niet nodig hebt.

Maar vooral: waarom zou je? Als je prima kunt lopen, koop je toch ook geen krukken of een rolstoel? En als je geen kleine kinderen hebt, hoef je toch geen luiers te kopen?

(*veertig is overigens ook maar een benadering, presbyopie oftewel ouderdomsverziendheid kan al vroeger optreden, of ook (veel) later.)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het is goed, maar dan wel een bril zonder sterkte. Anders gaan de ogen zich vormen naar de sterkte van de bril en kun je nooit meer zonder bril kijken. Het komt van twee kanten dus
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing