Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom kan ik wel goed zien maar lezen niet?

Ik kan goed zien bijna geen afwijking. Bij de opticien had ik 0. Als ik wil lezen en als ik dan kijk naar het bord kan mijn oog het niet snel scherp stellen waardoor ik soms 4 seconden niet goed het bord kan zien en de letters onduidelijk worden. Wat kan hiervoor de probleem zijn?

ps de opticien zij dat een bril niet nodig was aangezien ik geen oogafwijking had

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Optiek
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

Het is wel iets voor de oogarts. Daar ga je al heen, begrijp ik bij je reactie. Je wilt weten wat het zou kunnen zijn:

_______uit http://forum.scholieren.com/archive/index.php/t-634194.html _____
- Ik heb precies hetzelfde. Wat je zegt ook, moeite met scherpstellen, met lezen, met ondertiteling lezen op tv.
Ik heb mn ogen 2 keer laten testen en er kwam niets uit. Mijn opticien zei dat het te maken zou kunnen hebben met dat je een meisje bent dat in de puberteit zit en dan wijkt je iris af en toe af, daar is niets aan te doen. MIsschien is dat bij jou het geval, en dat is dan heel rot. Maar er valt dus niets aan te doen.

_____uit: http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/57525-vermoeide-ogen-wazig-zicht-misschien-hebt-u-computerogen.html __________

Mensen die lange tijd naar het beeldscherm kijken, lopen een groot risico om tijdelijke klachten te ontwikkelen. Dit noemt men Computer Vision Syndroom ook wel CVS genoemd. Deze klachten zijn tijdelijk en verdwijnen vanzelf nadat er een aantal keren met de ogen geknipperd is.

Verder zijn er een aantal erfelijke oogaandoeningen, meer of minder zeldzaam . Maar dan zou een van je ouders dit ook al moeten hebben.

En om het rijtje volledig te maken, ouderdom maakt ook de oogspieren slapper.
10 jaar geleden
Als ik de vraag zo lees dan ben ik toch wel blij dat er hier al een afspraak bij de oogarts gemaakt is. En ik ben verbaasd dat een opticien iemand die meent niet (altijd) goed te zien wegstuurt zo van: “u heeft geen bril nodig”, want dat kan optisch wel zo zijn, maar lijkt me hier veel te kort door de bocht. Er is dan ergens een andere oorzaak. Want er is een klacht. Een doorverwijzing was op zijn plaats geweest.
Maar ik kan me voorstellen dat de vraagsteller dat toen niet meteen zoals dat heet “scherp voor ogen had”!

Ook mij lijkt dat het scherpstellen van de ogen van dichtbij lezen naar lezen van een (Bordensteker)bord veel te lang duurt.
“Wij van NS-borden”... zeg maar!!
Nu weer serieus; het probleem zou best eens aan de ‘aansturing’ van die oogfunctie kunnen liggen, meer in het bijzonder van de ooglens, en dan zou dat best eens aandacht van de oogarts nodig kunnen hebben. Meer valt er door mij niet van te zeggen.

Over Computer Visie Syndroom (CVS) vind ik een bron die er niet zo luchtig over doet. Niet alleen een kwestie van even met de ogen knipperen ...
http://www.optimalegezondheid.com/computervisie-syndroom-deel-1-wiewathoe/
10 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing