Waarom kan ik wel goed zien maar lezen niet?
Ik kan goed zien bijna geen afwijking. Bij de opticien had ik 0. Als ik wil lezen en als ik dan kijk naar het bord kan mijn oog het niet snel scherp stellen waardoor ik soms 4 seconden niet goed het bord kan zien en de letters onduidelijk worden. Wat kan hiervoor de probleem zijn?
ps de opticien zij dat een bril niet nodig was aangezien ik geen oogafwijking had
Een opticien zorgt voor de oogmeting en bepaalt daarmee het brilrecept.
Een optometrist kijkt tevens naar de gezondheid van het oog.
Een oogarts is er voor het zieke oog en kijkt denk ik daarnaast naar het zien als functie van oog en hersenen samen.
(En een orthoptist komt eraan te pas als de ogen niet goed samenwerken.) Een “brillenzaak” kan volstaan met brillenglazen aanmeten en verkopen, en opticien is geen met examens beschermde titel. Iedereen mag zich opticien noemen.
Een goede brillenzaak van naam heeft een reputatie te verliezen. Met brillenzaak van naam bedoel ik niet meteen een landelijk bekende keten, maar een plaatselijk of regionaal goed bekend staande onderneming. Dat soort zaken heeft vaak een of meer optometristen in dienst, en die kijken verder dan hun neus lang is.
Of er ergens optometristen werken, kunt u op de website vinden van de zaken die die kennis in huis hebben, want daar geven ze uiteraard graag bekendheid aan. *** Het verschil tussen opticien, optometrist, oogarts, en orthoptist. *** De opticien meet uw gezichtsscherpte en de bijbehorende brilsterkte.
Wanneer u wilt weten hoe het met de gezondheid van u ogen is gaat u naar de optometrist deze kan naast het bepalen van de bril- of contactlenssterkte ook naar de gezondheid van uw oog kijken. Vroeger was de start van een bril of contactlenzen een bezoek aan de oogarts. Vervolgens zorgde de opticien voor de juiste bril of contactlenzen. Tegenwoordig kun je zonder verwijzing van de huisarts een afspraak met de optometrist maken voor een oogonderzoek. Want sinds 2000 is dit beroep officieel opgenomen in de "Wet BIG"
(wet op beroepen in individuele gezondheidszorg). De optometrist is wettelijk erkend als oogzorgverlener.
Optometrie is tegenwoordig een zelfstandig beroep in de eerstelijns oogzorg, en zal vanwege de wachtlijsten bij oogartsen en de vergrijzing van de bevolking een steeds grotere rol gaan spelen. De oogarts is er voor zieke ogen én voor allerlei problemen met het zien door optisch correcte ogen. Voor een gewone oogmeting heeft de oogarts geen tijd, sterker nog: ik las dat oogartsen voor het vaststellen van het precieze brilrecept soms naar een goede opticien doorverwijzen, die kunnen daar namelijk meer tijd aan besteden. En omdat we twee ogen hebben, moeten die goed samenwerken. Dat is óók een apart vak.
Problemen op dit gebied zijn het werkterrein van de orthoptist.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.