hoe steekt een brilsterkte in elkaar?
Mijn ogen zijn gister gemeten, en er kwam een sterkte uit van +0.75 C-0.25 +0.50 C-0.25. De optometrist raadde me toch aan om een bril te gaan dragen omdat ik toch moeite heb met dingen lezen op o.a. het bord (ik zit in de klas op 5 meter en de letters staan dan niet heel groot omdat ze de hele oefening op het bord willen laten zien) En vaak kan ik de opdracht dus niet goed lezen. Ik ben nieuwsgierig wat dus die sterkte betekend want ik vind het adracadabra
Het antwoord van Marleen is volledig, met een goede link erbij. De door de optometrist gevonden waarden zijn (zoals in de link van Marleen te lezen is) eigenlijk niet snel een reden om een bril nodig te hebben.
Je kunt met het scherpstellen dat het oog vanzelf doet behoorlijk scherp zien, en met een bril kan het oog dat scherpstellen gemakkelijker lang volhouden. Maar ook wie helemaal scherp ziet dus na correctie door het oog (accomoderen) of met behulp van een bril, ziet niet altijd voldoende detail van een tekst op enige afstand. Dit heet de visus (gezichtsscherpte), en kan vergeleken worden met de resolutie van een beeldscherm of van een camera.
Niet iedereen heeft evenveel beeldpunten in de achterwand van zijn oog (op het netvlies). Er kunnen ook nog andere oorzaken zijn dat iemand minder goed ziet. Omdat een bril met deze brilreceptwaarden maar weinig bijdraagt aan het gezichtsvermogen (het is simpel gezegd bijna vensterglas wat er aan lenzen in komt zo) lijkt het _mij_ een goede gedachte om de oogarts te raadplegen om uit te laten zoeken wat de oorzaak van de klacht is en of er iets aan te doen is.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.