Wat veroorzaakt een hevige angstreactie bij stroboscooplicht en is dit te voorkomen?
Beste lezers,
Soms treed er bij mij een hevige angstreactie op wanneer er op een willekeurige locatie gebruik wordt gemaakt van stroboscooplicht. Ik ben niet bekend met epilepsie, noch ken ik daar gevallen van in mijn familie.
Ik ben zelf werkzaam in de evenementbeveiliging waarbij ik wekelijks vele uren doorbreng op locaties waar men gebruik maakt van dit licht. Heel af en toe treed er dan bij mij een schrikreactie / angstreactie op van (waarschijnlijk?) slechts enkele seconden (naar mijn mening) waarbij ik even compleet van de wereld ben. Meestal kom ik "snel" weer bij en sta ik nog gewoon op mijn benen, het is dus niet zo dat ik ook daadwerkelijk flauw val. Overigens heb ik nergens meer last van wanneer ik eenmaal weer bijgekomen ben. Tijdens zo'n reactie heb ik een hevig gevoel van angst, die volgens mij zo hevig is dat ik soms zelf met een open mond om me heen sta te kijken. Ik denk dat dit een best naar of vreemd beeld is bij bezoekers die dit zien. Wie weet wat ik nog meer doe.. Als het gebeurt, dan gebeurt het meestal (midden) op de dansvloer. Vermoedelijk omdat die !@#* lichten daar dus op gericht zijn.
Overigens gebeurt dit maar heel af en toe, het is dus niet zo dat ik daar iedere avond last van heb.
Weet iemand wat dit precies triggert? Weet iemand of dit te voorkomen is, en zo ja hoe?
Naast tijdens mijn werk heb ik dit zelf ook één keer ervaren als bezoeker op een evenement, zou in dat geval een zonnebril dragen dit probleem kunnen voorkomen?
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.