Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is het normaal dat alles troebel wordt bij het lezen?

Als ik aan het lezen ben, frons ik veel en moet ik mij toch concentreren om scherp te blijven kijken (anders wordt mijn boek een blad met lijnen) Voornamelijk, hoe later op de dag (maar niet per se laat). Is dat normaal zo?
Vooral lastig als ik voor mij examens moet leren en een hele dag op mijn boeken moet zitten turen.

Bedankt!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Optiek
1.2K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Is vrij normaal, maar waarschijnlijk heb je wél een bril nodig. Laat je ogen eens testen bij een opticien, liefst één die een optometrist in dienst heeft. Het klinkt alsof je moeite hebt met accommoderen, dus scherpstellen voor kijken van dichtbij. Daar heb je wellicht een (lees)bril voor nodig.
Ritsuka
10 jaar geleden
knipper je wel genoeg?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ga dan wel naar een goeie opticiën/optometrist. Ik was er jaren geleden bij eentje die zei dat ik met spoed naar de oogarts moest en gelijk een spoedafspraak met een oogarts regelde. Toen ik dezelfde middag nog bij die oogarts kwam vroeg hij wat ik in hemelsnaam kwam doen want er was helemaal niets met mijn ogen aan de hand. De klachten die ik toen had zijn na een tijdje vanzelf verdwenen en nu , vele jaren later, heb ik alleen nog maar een leesbril nodig en zie ik verder nog goed.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Nee, dat is zeker niet normaal. Het betekent dat jouw ogen vermoeid raken, en niet goed meer kunnen focussen. Dat kan te maken hebben met een gezichtsscherpte die voor wat zich dichtbij bevindt onvoldoende is.
Ik raad je aan naar een opticien te gaan om je ogen te laten controleren. Daar zou best eens uit kunnen komen dat jij licht verziend bent, en daar een brilletje voor nodig hebt.
(Lees meer...)
Amadea
10 jaar geleden
Dat is niet normaal, waarschijnlijk heb je een leesbril nodig.
Koop een brilletje bij Kruidvat o.i.d. van +1
Dat kost je bijna niets en je weet het.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding